Transport

Transport

Od najmłodszych lat wmawiano nam: "Jak dorośniesz, kupisz samochód i pojedziesz, gdzie zechcesz". Ten amerykański chwyt marketingowy z początku XX w., z własnym autem jako symbolem wolności, jest głęboko zakorzeniony w naszej kulturze. Jednak coraz częściej widzimy, że samochód w mieście to gordyjski węzeł problemów - ofiar wypadków, spalin, frustracji, utraconej przestrzeni i kosztów. Czy auto, które miało dawać swobodę, nie jest raczej źródłem stresu? Czy prawdziwej wolności nie dają nam... autobusy i rowery?

Z badania YouGov przeprowadzonego dla Transport&Environment w siedmiu krajach Europy wynika, że 61% podróżnych przynajmniej raz zrezygnowało z kolei przez kłopoty z rezerwacją. 43% deklaruje, że częściej wybierałoby pociąg przy podróżach na długie dystanse, gdyby kupowanie biletów online było prostsze. Aby kolej stała się bardziej atrakcyjną i konkurencyjną opcją, UE powinna wprowadzić obowiązek wzajemnego uznawania biletów i wyświetlania ofert konkurencji.

Przemysł motoryzacyjny w UE chce, aby pojazdy hybrydowe typu plug-in były uważane za czyste, neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, ale dane z tysięcy pojazdów pokazują, że pojazdy PHEV emitują średnio tylko 19% mniej CO2 na km niż samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Nawet w trybie elektrycznym nadal spalają paliwo i emitują średnio 68 g CO2/km.