Transport

Paryżanie chcą więcej zielonych ulic przyjaznych pieszym

W niedzielę, 23 marca prawie dwie trzecie głosujących w Paryżu w zatwierdziło plany zazielenienia i uczynienia bardziej przyjaznymi dla pieszych 500 dodatkowych ulic w całym mieście[1]. Według Clean Cities, największej europejskiej sieci promującej zrównoważony transport miejski, wynik referendum przeprowadzonego przez władze miasta stanowi wyraźny sygnał dla innych europejskich miast.

Paryżanie chcą więcej zielonych ulic przyjaznych pieszym
Paryżanie chcą więcej zielonych ulic przyjaznych pieszym

- Paryż po raz kolejny wyznacza standardy dla miast przyszłości. To głosowanie wysyła potężny sygnał: Paryżanie chcą odważnych działań na rzecz przyjaznej do życia i zdrowej stolicy. Tak jak metro ukształtowało mobilność w XX wieku, tak ta decyzja jest przełomowym krokiem w kierunku bardziej przyjaznego do życia miasta, w którym każdy mieszkaniec, niezależnie od dzielnicy, może cieszyć się czystszym powietrzem i lepszymi przestrzeniami publicznymi - powiedział Clément Drognat Landré, koordynator kampanii Clean Cities we Francji.

- Paryż opiera się na sukcesie ulic szkolnych jako modelu transformacji miejskiej mobilności. Aż 218 już istniejących ulic szkolnych - z których 70 obejmuje nowe tereny zielone – czyni miasto liderem w tym zakresie. Przytłaczające 81% Paryżan popiera to podejście, a jego rozszerzenie na inne ulice zapewni, że wszyscy mieszkańcy będą cieszyć się cichszymi, zdrowszymi i bardziej zachęcającymi przestrzeniami publicznymi - dodał Landré.[2]

Głosowanie było trzecim lokalnym referendum zorganizowanym przez paryski ratusz, po głosowaniu w 2023 r. w sprawie współdzielonych e-hulajnóg i zatwierdzeniu wyższych opłat parkingowych dla ciężkich SUV-ów na początku 2024 r.

W kolejnym kroku miasto zapowiedziało, że będzie współpracować z burmistrzami dzielnic w celu zidentyfikowania ulic, które mają zostać przeznaczone dla pieszych i zazielenione.

Przypisy

[1] W głosowaniu zorganizowanym przez miasto Paryż wzięło udział 56 000 paryżan. Pytanie referendum brzmiało: „Za czy przeciw zazielenieniu i uczynieniu bardziej przyjaznymi dla pieszych 500 nowych ulic Paryża, rozłożonych we wszystkich dzielnicach?”. 65,96% głosowało za proponowanymi zmianami.

[2] „Ulice szkolne” to ulice, które tworzą strefy dla pieszych i rowerzystów przed szkołami, przynajmniej w godzinach dowozu i odbioru, poprzez regulację dostępu dla ruchu zmotoryzowanego. Szczegóły można znaleźć w tym arkuszu informacyjnym.

Źródło: Clean Cities

Poprzedni artykuł Następny artykuł