Transport

Zmiany dla SUV-ów w Paryżu poparte

Wynik referendum [1] w stolicy Francji może zapoczątkować nową erę ograniczeń dla SUV-ów w europejskich miastach. Mieszkańców Paryża poproszono o zdecydowanie, czy właściciele bardzo ciężkich samochodów powinni płacić za ich parkowanie do trzech razy więcej niż za zwykłe auta. Podniesienie opłat parkingowych poparło 54,55% głosujących. Zgoda większości oznacza, że Paryż może stać się drugim, po Lyonie, dużym francuskim miastem i pierwszą europejską stolicą, która wprowadzi taką politykę. [2]

Zmiany dla SUV-ów w Paryżu poparte
Zmiany dla SUV-ów w Paryżu poparte

Jens Mueller, zastępca dyrektora Clean Cities, powiedział - "Głosowanie jest ważnym sygnałem od paryżan, że monstrualne SUV-y są po prostu nie do pogodzenia z miejskim trybem życia. Paryż zrobił duży krok w kierunku miasta, w którym ludzie mogą swobodnie chodzić, jeździć na rowerze i cieszyć się przyjaznym do życia otoczeniem. Dzisiejsze głosowanie jeszcze bardziej przybliża Paryż do wizji miasta prawdziwie skoncentrowanego na ludziach. Miejmy nadzieję, że miasta w całej Europie zostaną zainspirowane do pójścia za przykładem stolicy Francji".

Tony Renucci, dyrektor francuskiej grupy Respire zajmującej się jakością powietrza, lokalnego partnera koalicji Clean Cities, uzupełnił - "Wynik głosowania to zwycięstwo dla jakości życia paryżan. Zmuszając właścicieli SUV-ów do płacenia za koszty i uciążliwości, które powodują ich pojazdy, Paryż wysyła sygnał, że te potwory na kołach nie są mile widziane na naszych ulicach. To także doskonała wiadomość dla jakości powietrza, bezpieczeństwa na drogach i przywrócenia równowagi w przestrzeni publicznej w miastach".

Wprowadzenie wyższych opłat parkingowych dla największych i najcięższych samochodów osobowych ma sens, ponieważ zajmują one więcej przestrzeni, w tym tej przeznaczonej dla pieszych oraz w większym stopniu przyczyniają się do niszczenia nawierzchni dróg i niestety także chodników. Byłoby dobrze, gdyby takie rozwiązanie pojawiło się też w polskich miastach. Zróżnicowanie opłat byłoby też sprawiedliwe społecznie, ponieważ SUVy są droższe od mniejszych aut, wiec zazwyczaj kupują je i użytkują osoby dysponujące większymi dochodami.” – skomentowała Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego okręgu Mazowieckiego.

Badania przeprowadzone w zeszłym miesiącu przez Transport and Environment wykazały, że średnio co dwa lata nowe samochody stają się o 1 cm szersze. [3] Średnia szerokość nowych samochodów w UE przekracza obecnie 180 cm, co jest minimalnym wymiarem często stosowanym w specyfikacji dla parkingów wyznaczanych na ulicach w miastach europejskich, w tym w Paryżu.

Clean Cities wzywa burmistrz Paryża do szybkiego wdrożenia nowych opłat parkingowych oraz do zapewnienia zwolnień i ulg dla gospodarstw domowych o niskich dochodach i rodzin wielodzietnych, tak jak ma to miejsce w Lyonie.

Przypisy:

[1] W listopadzie 2023 r. miasto Paryż ogłosiło plan przeprowadzenia 4 lutego 2024 r. referendum, w którym mieszkańcy zostali poproszeni o głosowanie nad ustaleniem konkretnej taryfy parkingowej dla samochodów ciężarowych. Nowe przepisy potroiłyby cenę parkowania (do 18 euro za godzinę w centralnych dzielnicach i 12 euro w innych dzielnicach), ale nie miałyby zastosowania do parkowania mieszkańców Paryża. Miasto zorganizowało podobne głosowanie w zeszłym roku w sprawie zakazu współdzielonych hulajnóg elektrycznych, po czym stało się pierwszą europejską stolicą, która wprowadziła taki zakaz.

[2] Miasto Lyon niedawno podniosło koszty parkowania dla cięższych pojazdów, wymagając, aby za SUV-y płacono o 15 euro więcej miesięcznie niż za przeciętny samochód i o 30 euro więcej niż za pojazdy elektryczne. Poza Francją niemieckie miasto Tybinga od 2022 roku stosuje 50% marżę na opłaty za parkowanie przy budynkach mieszkalnych. Stowarzyszenie niemieckich miast opowiedziało się za wyższymi opłatami za parkowanie w zależności od wielkości pojazdu.

[3] Patrz: Transport&Environment, 2024. Samochody poszerzają się o 1 cm co dwa lata – badania. Link

Źródło: Clean Cities

Poprzedni artykuł Następny artykuł