Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki

Spada koszt posiadania i użytkowania e-ciężarówek

Foto: Ciężarówka biała w trasie
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 3 minuty

Spada koszt posiadania i użytkowania e-ciężarówek

Według dwóch nowych badań przeprowadzonych przez Stockholm Environment Institute (SEI) i T&E, postęp technologiczny oznacza, że pojazdy ciężarowe zasilane akumulatorami będą wkrótce tańsze w posiadaniu i eksploatacji niż ich odpowiedniki napędzane benzyną i olejem napędowym. Jest to kolejny dowód na to, że przyszłość transportu ciężarowego to pojazdy elektryczne, twierdzi T&E, które wezwało UE do ustanowienia prawnie wiążących celów, aby zapewnić, że upowszechnienie ciężarówek o napędzie elektrycznym nie będzie hamowane przez niewystarczającą infrastrukturę ładowania.
Ciężarówka biała w trasie

Badanie T&E, które koncentruje się na długodystansowym transporcie ciężarowym w Niemczech, wykazało, że bezpośrednia elektryfikacja drogowego transportu towarowego jest nie tylko technicznie wykonalna, ale prawdopodobnie osiągnie parytet kosztowy z transportem ciężarowym wykorzystującym jako paliwo olej napędowy w połowie dekady. Z badania wynika również, że bezpośrednia elektryfikacja ciężarówek jest dziś - i pozostanie w przyszłości - co najmniej dwa razy bardziej efektywna energetycznie niż odnawialny wodór i około trzy razy bardziej efektywna niż silniki spalinowe napędzane paliwami syntetycznymi.

"Technologia akumulatorów jest bardzo bliska osiągnięcia progu, który uczyni korzystanie z elektrycznych ciężarówek możliwym i ekonomicznie konkurencyjnym" - powiedział Björn Nykvist, główny autor i starszy pracownik naukowy w SEI. Wbrew ogólnemu założeniu, że ciężkie pojazdy z bateryjnym napędem elektrycznym są zbyt drogie i nie mają odpowiedniego zasięgu, aby realnie obniżyć emisję dwutlenku węgla w drogowym transporcie towarów, raport SEI pokazuje, że jeśli ciężarówki elektryczne będą mogły być ładowane szybko, w taki sam sposób, jak samochody osobowe, wymagany zasięg znacznie się zmniejszy, a elektryfikacja stanie się bardziej realistyczna.

Tiziana Frongia, dyrektor ds. przewozów towarowych w T&E, powiedziała: "Przyszłość transportu ciężarowego to pojazdy elektryczne. Już dziś większość dostaw miejskich i regionalnych może być obsługiwana przez elektryczne ciężarówki, a do uzyskania możliwości pokonywania długich dystansów potrzeba zaledwie kilku lat. Argumenty związane z ochroną środowiska są jasne, podobnie jak argumenty dotyczące kosztów. UE powinna zatem przyspieszyć przejście na elektryfikację poprzez ustalenie wiążących celów dla stacji ładowania ciężarówek w ramach zbliżającego się przeglądu prawa infrastrukturalnego."

Przy liczbie działających stacji ładowania dla ciężarówek obecnie bliskiej zera, T&E połączyło siły z Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Samochodów (ACEA), aby wezwać Komisję Europejską do rozmieszczenia 11 000 punktów ładowania dla elektrycznych ciężarówek w całej UE do 2025 roku oraz zwiekszyć ich liczbę do 42 000 do 2030 roku. Jak twierdzą obydwie organizacje, jest to konieczne, aby osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu.

Zgodnie z wynikami innego badania T&E opublikowanego w tym miesiącu, UE powinna nadać priorytet rozwojowi infrastruktury do ładowania dla pojazdów ciężarowych wzdłuż najbardziej ruchliwych tras autostradowych w Europie, na przykład pomiędzy Hamburgiem a Berlinem. Ukierunkowanie na "hotspoty" długodystansowego ruchu ciężarowego, które łączą wszystkie główne obszary miejskie w Europie, oznaczałoby, że nawet skromne inwestycje w infrastrukturę ładowania byłyby bardzo korzystne. Zdaniem T&E wystarczy zaledwie 0,2% z rocznych wydatków UE na infrastrukturę transportową (sięgających 100 mld euro), aby zapewnić odpowiednie warunki do elektryfikacji " długodystansowego ruchu ciężarowego.

Tiziana Frongia podsumowuje: "Dowody są coraz liczniejsze. Jeśli jeszcze kilka lat temu elektryfikacja ciężarówek wydawała się mrzonką, to teraz już nią nie jest. Pokazaliśmy, że jest to możliwe. Czy UE sprawi, że stanie się to rzeczywistością?"

Briefing "Jak dekarbonizować dłygodystansowy transport cieżarowy w Niemczech" (j. angielski): TUTAJ

Źródło: T&E