Transport

Apel przemysłu i ekologów o rozwój infrastruktury dla zeroemisyjnych ciężarówek

Producenci ciężarówek i ekolodzy połączyli siły, aby zaapelować o rozmieszczenie 11 000 punktów ładowania dla ciężarówek elektrycznych w całej Unii Europejskiej do 2025 roku i 42 000 takich punktów do 2030 roku. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) oraz organizacja pozarządowa Transport and Environment (T&E) wczoraj przekazały wspólny list w sprawie przyjęcia wiążących celów w tym zakresie do Komisji Europejskiej.

Apel przemysłu i ekologów o rozwój infrastruktury dla zeroemisyjnych ciężarówek
Apel przemysłu i ekologów o rozwój infrastruktury dla zeroemisyjnych ciężarówek

Biorąc pod uwagę, że obecnie prawie nie ma publicznie dostępnych stacji ładowania przeznaczonych dla ciężarówek, cele te są ambitne, ale też niezbędne do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, twierdzą oba stowarzyszenia. Apel dotyczy także uruchomienia 300 stacji tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych nie później niż w 2025 roku i aż 1000 takich stacji do 2030 roku. Wspólny wniosek branży motoryzacyjnej i trzeciego sektora pojawia się przed spodziewanym w tym roku przeglądem europejskiej dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFID).

W swoim liście ACEA i T&E wzywają Komisję do dostosowania dyrektywy AFID do potrzeb bezemisyjnych ciężarówek i autobusów, włącznie z wyznaczeniem wiążących celów dla infrastruktury we wszystkich państwach członkowskich UE, aby zapewnić płynny ruch transgraniczny. Wprowadzenie zachęt dla przewoźników do szybkiego przejścia na pojazdy zeromisyjne jest kluczowe i jest potrzebne jak najszybciej.

Ciężarówki napędzane energią elektryczną i wodorem wymagają oddzielnej od innych samochodów infrastruktury do ładowania i uzupełniania paliwa ze względu na duże zapotrzebowanie na moc i energię elektryczną, a także ze względu na potrzebę większych miejsc postojowych i wiążącej się z tym infrastruktury dojazdowej. Komisja Europejska musi uwzględnić te szczególne potrzeby w przeglądzie AFID, zapewniając możliwość ładowania i uzupełniania paliwa w zajezdniach ciężarówek, w węzłach logistycznych (podczas załadunku i rozładunku), na obszarach miejskich i wzdłuż głównych korytarzy drogowych.

- „Nasza branża jest w pełni zaangażowana w realizację Zielonego Ładu, a tym samym w rozwój neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu drogowego najpóźniej do 2050 roku. W tym celu inwestujemy w rozwój samochodów ciężarowych, które są neutralne pod względem emisji CO2”- powiedział Martin Daum, prezes zarządu ds. pojazdów użytkowych w ACEA i dyrektor generalny Daimler Truck AG.

- „Jednak nasi klienci nie będą inwestować w te pojazdy, dopóki nie będą mogli ich łatwo ładować i tankować, podczas dostarczania towarów z jednego kraju do drugiego. Zbliżający się przegląd AFID to doskonała okazja, aby zapewnić, że rozwój infrastruktury i popularyzacja pojazdów bezemisyjnych idą w parze” – uzupełnił Daum.

Przyszłość jest elektryczna, nawet dla ciężarówek” - powiedział William Todts, dyrektor wykonawczy Transport & Environment - „Następuje przejście na zeroemisyjne ciężarówki i nadszedł czas, aby Komisja Europejska się obudziła. W ciągu najbliższych czterech lat musimy zbudować 10 000 punktów ładowania dla ciężarówek, w zajezdniach, węzłach logistycznych i wzdłuż wszystkich głównych autostrad w Europie”.

Wspólne pismo ACEA i T&E do Komisji Europejskiej w sprawie przeglądu dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (w j. angielskim) - TUTAJ.

 

Uwagi od autorów:

Cel dotyczący infrastruktury ładowania samochodów ciężarowych obejmuje zarówno ładowarki dostępne publiczne, jak i docelowe lub półpubliczne ładowanie (np. w węzłach logistycznych, centrach dystrybucji itp.), ale nie obejmuje ładowania w punktach dostępnych publicznie w nocy.

Ciężarówki elektryczne, które pokonują duże odległości, nie zawsze wracają do zajezdni na noc. Znowelizowana dyrektywa AFID powinna wyznaczyć cele w zakresie rozmieszczenia publicznie dostępnych ładowarek o niższej mocy (100 kW) do wykorzystywania w nocy na parkingach dla ciężarówek wzdłuż autostrad w liczbie co najmniej 40 000 do 2030 roku.

 

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) reprezentuje 15 największych europejskich producentów samochodów, furgonetek, ciężarówek i autobusów: BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars i Volvo Group. Więcej nt. ACEA: www.acea.be, www.twitter.com/ACEA_eu.

Transport & Environment (T&E) to wiodąca europejska organizacja pozarządowa prowadząca kampanię na rzecz czystszego transportu. Jego prace są wspierane przez 63 organizacje w 24 krajach Europy, reprezentujące łącznie ponad 3,5 miliona ludzi.

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł