Transport

Transport

Nowa mapa drogowa dekarbonizacji samochodów T&E pokazuje, jakie środki najskuteczniej ograniczą emisje z pojazdów osobowych. Unia Europejska już zdecydowała o ograniczaniu produkcji zanieczyszczających środowisko samochodów spalinowych. Jednak, by osiągnąć cel klimatyczny na 2040 rok, powinna też stopniowo je zastępować, nie tylko autami elektrycznymi, ale też bezemisyjnym transportem publicznym, a do tego zaprzestać budowy nowych dróg.

Już trzeci rok z rzędu polskie firmy otrzymują niską ocenę w globalnym rankingu Travel Smart za brak wysiłków na rzecz ograniczenia lotów służbowych. Ich pracownicy latają za dużo, a firmy nie planują zmian. To samo można powiedzieć o wielu koncernach światowych. Dwadzieścia pięć największych firm na świecie nie wyznaczyło jeszcze celów w zakresie ograniczenia przelotów służbowych, mimo że są one odpowiedzialne za ponad jedną trzecią emisji z podróży odnotowanych w rankingu.

Europejski rynek pojazdów elektrycznych rozwija się, ale nie w kierunku, który byłby najbardziej korzystny. Producenci zawodzą, jeśli chodzi o dostarczenie mniejszych aut, przystępnych cenowo, co hamuje upowszechnienie elektryków. Nowa analiza Transport & Environment potwierdza nieproporcjonalne skupienie producentów na dużych pojazdach typu SUV i modelach premium oraz zbyt niską liczbę dostępnych na rynku tańszych modeli.