Transport

Zmiany dotyczące stref czystego transportu należy przywrócić

Grupa organizacji pozarządowych zajmujących się transportem i środowiskiem zaapelowała do premiera Morawieckiego o wprowadzenie zmian w zasadach tworzenia i funkcjonowania stref czystego transportu. Propozycje zmian przepisów w tej kwestii całkowicie zniknęły w nowej wersji projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Bez nich strefy czystego transportu będą nadal istniały w Polsce tylko na papierze.

Zmiany dotyczące stref czystego transportu należy przywrócić
Zmiany dotyczące stref czystego transportu należy przywrócić

Proces nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych to szansa na zmianę złych przepisów w ustawie, które w praktyce uniemożliwiają powstanie w polskich miastach stref czystego transportu. Polska ma poważne problemy z jakością powietrza, od lat zamykamy unijne zestawienia zanieczyszczenia w tym aspekcie. Brak działających stref czystego transportu przyczynia się do zwiększenia występowania chorób i przedwczesnych zgonów. Powoduje także znaczące koszty dla ekonomii – według raportu EPHA tylko Warszawa rocznie traci na zanieczyszczeniu ponad 4 miliardy Euro.

Zmiana przepisów w zakresie SCT to niezwykle istotne działanie na rzecz poprawy jakości powietrza. Strefy czystego transportu mogą służyć poprawie jakości powietrza i życia w miastach milionom ludzi w Polsce. Nie rozumiemy, dlaczego podczas nowelizacji propozycje zmian miałyby zniknąć z projektu? Dobrze działające strefy przyczynią się jednocześnie do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych – każdy wysiłek w tym obszarze jest ważny dla przyszłości planety. – komentuje Jacek Mizak z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Pod apelem do premiera Mateusza Morawickiego podpisały się: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Fundacja Pro Kolej, Green Car Club, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Instytut Zielonej Gospodarki, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki i Warszawski Alarm Smogowy.

Wszystkie organizacje podkreślają, że w debacie o zanieczyszczeniu powietrza potrzeba systemowej zmiany podejścia i stworzenia instrumentów do walki z zanieczyszczeniami z transportu, które także negatywnie wpływają na zdrowie i życie ludzi. Do listu dołączono katalog konkretnych postulatów dotyczących zmian w obecnie obowiązującej ustawie. Organizacje zaproponowały też omówienie zmian w przepisach o SCT w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Apel - TUTAJ

Żródło: FPPE

Poprzedni artykuł Następny artykuł