Transport

Za dużo funduszy UE na megaprojekty - raport T&E o rozwoju kolei

Europa nie ma spójnej strategii finansowania kolei, dzięki której podróże transgraniczne mogłyby stać się rzeczywistością dla milionów Europejczyków – wynika z nowego raportu T&E. W latach 2021–2023 zaledwie siedem projektów otrzymało 31 proc. głównej puli środków finansowych UE przeznaczonych na cele transportowe, czyli instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Tymczasem 84 pilnie potrzebnych kluczowych modernizacji otrzymało tylko 27% tych środków.

Za dużo funduszy UE na megaprojekty - raport T&E o rozwoju kolei
Za dużo funduszy UE na megaprojekty - raport T&E o rozwoju kolei

W sumie w ciągu trzech lat na siedem szczególnie dużych megaprojektów – Rail Baltica, tunel bazowy pod przełęczą Brenner w Alpach, tunel Lyon Turyn, linia dużych prędkości Porto Lizbona, tunel Fehmarnbelt, Y Vasca i Stuttgart 21 – przeznaczono łącznie 6,6 mld euro. Większość z tych wielkoskalowych prac ma fundamentalne znaczenie dla budowy zintegrowanej sieci kolejowej w Europie. Jednak autorzy raportu T&E we wnioskach podkreślają, że w przyszłości należy kłaść mniejszy nacisk na megaprojekty, ponieważ prowadzą one do ciągłego niedoboru środków CEF w stosunku do potrzeb. W jednym z ostatnich konkursów w ramach instrumentu "Łącząc Europę" łączna wartość złożonych wniosków była trzykrotnie wyższa od całkowitego dostępnego budżetu. Ponadto megaprojekty są bardzo czasochłonne i w niewystarczającym stopniu pomagają w osiągnieciu kamieni milowych.

Skupienie się na megaprojektach ma szczególnie niepokojący wpływ na rozwój ERTMS - Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, stworzonego w celu ujednolicenia sterowania ruchem w UE, zapewniającego interoperacyjność dzięki cyfrowej transmisji danych i zestandaryzowanej sygnalizacji. Wdrożenie tego sytemu ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia połączeń transgranicznych i poprawy przepustowości na istniejących liniach. Na tę kluczową modernizację infrastruktury w latach 2021–2023 przeznaczono jedynie 0,7 mld euro, co stanowi 3 proc. puli środków na transport w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na ten okres. Chociaż według wstępnych danych finansowanie ERTMS w ramach instrumentu "Łącząc Europę" ma znacznie wzrosnąć w 2024 r., nadal pozostaje ono w tyle za wieloma innymi modernizacjami i otrzymuje mniej niż połowę całkowitych środków przeznaczonych na elektryfikację. Jest tak pomimo konieczności zintegrowania ERTMS z siecią bazową TEN-T do 2030 r., a niektóre kraje, takie jak Niemcy, Francja i Polska, jak dotąd wdrażają ten system bardzo powoli.

Jeśli więcej projektów kolejowych w danym kraju otrzyma finansowanie, więcej Europejczyków będzie miało dostęp do lepszych połączeń kolejowych. Skupienie się na krótko- i średnioterminowych działaniach poprawiających sieć kolejową jest najszybszym sposobem na przyciągnięcie większej liczby osób do pociągów.

Carlos Rico, specjalista ds. polityki kolejowej w T&E, powiedział: "Megaprojekty pomogły nadać kolei impuls rozwojowy, którego potrzebuje, ale drenują zasoby z innych ważnych części sieci kolejowej. UE musi zaradzić tej nierównowadze i dopilnować, by instrument "Łącząc Europę" wspierał wszystkie niezbędne modernizacje wzdłuż korytarzy TEN-T, a zwłaszcza przyspieszone wdrażanie ERTMS. Finansowanie w 2024 r. po raz pierwszy było zaplanowane tak, by zapewnić dobrą równowagę finansowania między megaprojektami a ERTMS. Przyjęte rozwiązanie może posłużyć jako wzór dla kolejnego instrumentu "Łącząc Europę".

W czasie, gdy toczą się prace nad kolejnym wieloletnim budżetem UE, T&E szacuje, że zwiększenie budżetu kolejowego w ramach instrumentu "Łącząc Europę" o 25 proc. podwoiłoby środki dostępne na kluczowe modernizacje. Priorytetowe traktowanie tych podstawowych ulepszeń nie zagroziłoby istniejącym megaprojektom i nadal pozostawiłoby miejsce na nowe, w przypadkach, gdy będą one niezbędne.

Ponowne skupienie się na mobilności wojskowej stanowi również okazję do zwiększenia przewozów pasażerskich w ruchu kolejowym przy jednoczesnym przygotowaniu na potencjalne sytuacje zagrożenia związanego z wystąpieniem agresji zewnętrznej. Na przykład ERTMS nie otrzymał żadnego finansowania w ramach budżetu na mobilność wojskową w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Włączenie ERTMS do planowanych zaproszeń do składania wniosków o finansowanie mobilności wojskowej mogłoby zwiększyć cyberodporność europejskiej infrastruktury kolejowej.

Carlos Rico podsumował: "Rozwój kolei ma zasadnicze znaczenie dla europejskiej gospodarki i obronności, ale finansowanie musi iść w parze z celami infrastrukturalnymi. W budżecie UE, planie dotyczącym kolei dużych prędkości oraz strategii mobilności wojskowej należy priorytetowo traktować kluczowe modernizacje i projekty podwójnego zastosowania.

Raport Łącząc europejskie koleje”, w języku angielskim, jest dostępny na stronie T&E.

Źródło: T&E

Następny artykuł