Tak wyrażone stanowisko dotyczące pilnego wdrażania i egzekwowania regulacji w zakresie ograniczania zanieczyszczenia powietrza warto przeanalizować. Zachęca do tego Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, gdyż wypowiadają je cztery rozpoznawalne, profesjonalne i opiniotwórcze organizacje, połączone niezwykle istotnym celem, tj. wytłumaczeniem decydentom - władzom unijnym, rządom, samorządom i innym instytucjom publicznym, że od ich decyzji w dużym stopniu zależy stan powietrza, którym oddychamy. Tymczasem politycy zbyt często podejmują rozstrzygnięcia blokujące walkę o zdrowe powietrze (#cleanair4health) uwzględniając interesy różnych uczestników „rynku powietrza”, także tych, którzy stoją po drugiej stronie barykady.
Rosemary Hindle wyjaśniła to stanowisko tych czterech organizacji pozarządowych w artykule[1] z 16 lipca 2020 roku. Opisana w nim historia rozpoczyna się od apelu skierowanego do Thierry\'ego Bretona, Komisarza ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP przez EPHA, BEUC, T&E i EEB w dniu 14 lipca 2020 roku, zatytułowanego „Wspólna reakcja społeczeństwa obywatelskiego na żądanie ACEA dotyczące opóźnienia wprowadzenia w życie przepisów dotyczących emisji”[2] do tego, by nie dopuścił do odroczenia wejścia w życie procedowanych przepisów prawa unijnego dot. emisji spalin. O takie właśnie odroczenie zabiega Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) [3].
W wezwaniu jego Autorzy podkreślają, że osłabienie egzekwowania, w tym przypadku spowolnienie procedury legislacyjnej, przepisów dotyczących zanieczyszczenia powietrza nie stanowiłoby właściwej odpowiedzi na obecny kryzys zdrowotny i gospodarczy i stałoby w rażącej sprzeczności z literą i duchem Europejskiego Zielonego Ładu (”Green Deal”) oraz jego ambicjami dążenia do osiągnięcia zerowego poziomu zanieczyszczenia. Tak zakreślony cel („zero pollution ”) bowiem wymaga szybkich i zdecydowanych działań. Opóźnienie procesu legislacyjnego stałoby także w sprzeczności z niepokojącymi dowodami, że zanieczyszczenie powietrza prawdopodobnie sprawia, że ludzie są mniej odporni na Covid-19, a jedno z ogólnoeuropejskich badań wykazało nadto, iż 2 na 3 mieszkańców miast nie chce wracać do poziomu zanieczyszczenia powietrza sprzed pandemii COVID-19 i oczekuje od decydentów publicznych skutecznej ochrony przed zanieczyszczeniem powietrza.
W interesie zdrowia publicznego, praw konsumentów, ochrony środowiska i uczciwej konkurencji EPHA. T&E, BEUC i EEB wezwali Komisarza Bretona o utrzymanie obecnego harmonogramu prawodawstwa dotyczącego emisji oraz o pełne zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w ten proces.
Materiał opracowany przez:
dr nauk praw. Lubomira Wengler – radca prawny, koordynatorka projektu „Reducing health harmful transport emissions in European cities 2019-20”;
dr nauk med. Piotr Popowski – adiunkt w Zakładzie Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej; przewodniczący Polskiego Towarzystwa Programów Zdrowotnych
mgr Daria Mirosławska – sekretarz programu UCK 6-10-14 dla zdrowia; doradca w programie „Reducing health harmful transport emissions in European cities 2019-20”.
Przypisy:
[2] „Joint civil society reaction to ACEA’s demand to delay the introduction of emissions legislation”, https://epha.org/wp-content/uploads/2020/07/letter-on-acea-demand-to-delay-euro-6d.pdf
[3] https://www.acea.be/, https://www.acea.be/uploads/news_documents/Letter_Commissioner_Breton.pdf
Więcej:
https://www.ptpz.pl/zdrowe-powietrze/