Transport

Stal niskoemisyjna za 57 euro za pojazd

Przemysł motoryzacyjny może stać się wiodącym odbiorcą stali niskoemisyjnej produkowanej w Europie, jeśli unijny regulator określi wymagania dotyczące udziału tego typu stali w nowych pojazdach od 2030 roku. Zielona stal ma potencjał znaczącego zmniejszenia śladu węglowego samochodów, przy stosunkowo nieznacznym wzroście ich cen.

Stal niskoemisyjna za 57 euro za pojazd
Stal niskoemisyjna za 57 euro za pojazd

Nowa analiza pokazuje, że stal wytwarzana przy użyciu zielonego wodoru i elektrycznych pieców łukowych lub produkowana ze złomu może zmniejszyć emisję CO2 związaną z produkcją samochodów w Europie o 6,9 Mt w 2030 roku. Odpowiada to uniknięciu rocznej emisji 3,5 mln samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Wpływ produkcji samochodów na klimat jest coraz częściej w centrum uwagi, ponieważ emisje z rury wydechowej mają zgodnie z już przyjętymi przepisami zmniejszyć się do zera, a sektor motoryzacyjny dąży do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 r.[1].

Według analizy Transport & Environment (T&E) opartej na nowym badaniu przeprowadzonym przez firmę konsultingową Ricardo, przejście na 40% udziału stali ekologicznej zwiększyłoby cenę pojazdu elektrycznego w 2030 r. o zaledwie 57 euro[2]. Przejście na 100% ekologicznej stali do 2040 r. będzie kosztować tylko 8 euro - w porównaniu do stosowania konwencjonalnej stali - ze względu na ceny CO2, a także spadające koszty produkcji zielonej stali. Zapewnienie miliardów euro na inwestycje potrzebne do produkcji stali niskoemisyjnej będzie jednak w dużej mierze zależeć od posiadania niezawodnego rynku zbytu dla jej producentów.

Sektor motoryzacyjny jest bardzo dobrze przygotowany do wykreowania tego popytu, ponieważ obecnie zużywa 17% stali w UE. T&E zaapelowało do prawodawców o pomoc w stworzeniu wiodącego rynku dla zielonej stali w Europie poprzez ustanowienie celów dla producentów samochodów, aby od 2030 r. stosowali coraz większą jej ilość w nowych pojazdach.

Alex Keynes, kierownik ds. polityki motoryzacyjnej w T&E, powiedział: „Za mniej niż koszt jednej wymiany opon (przyp. na samochód) Europa może zbudować przemysł zielonej stali. Dodatkowe koszty będą znikome, a z czasem stanie się ona tańsza niż konwencjonalna stal. Ale najpierw potrzebujemy zainicjowania przez prawodawców przejścia na stal niskoemisyjną w przemyśle motoryzacyjnym”.

Do 2030 roku Europa będzie w stanie wyprodukować do 172 mln ton niskoemisyjnej stali rocznie – wynika z raportu, opartego na śledzeniu przez Ricardo zapowiedzi dotyczących rozpoczęcia takiej produkcji. Będzie to więcej niż wystarczające do zaspokojenia całkowitego zapotrzebowania na stal w sektorze motoryzacyjnym, który w 2022 roku zużył 36 mln ton tego cennego surowca. Badanie wykazało również, że przejście na produkcję lżejszych pojazdów ma potencjał zmniejszenia zużycia stali w sektorze motoryzacyjnym w następnej dekadzie.

T&E stwierdziło, że co najmniej 40% stali w nowych samochodach powinno być niskoemisyjne do 2030 roku i udział ten ma wzrosnąć do 75% w 2035 r. oraz do 100% w 2040 roku. Producenci samochodów powinni otrzymać uśredniony cel, który będzie mógł być osiągnięty dla wszystkich nowych samochodów łącznie, co pozwoli im zaabsorbować początkowe koszty w segmencie modeli premium. Proponowane cele można wprowadzić za pośrednictwem rozporządzenia UE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), które jest obecnie poddawane przeglądowi przez prawodawców.

Alex Keynes powiedział: „Sektor motoryzacyjny jest drugim co do wielkości konsumentem stali i ma dobrą pozycję, aby stać się wiodącym rynkiem dla zielonej stali w Europie. Stosunkowo wysoka wartość samochodów, zwłaszcza marek premium, oznacza, że mogą one wchłonąć krótkoterminowy koszt dodatkowy stali niskoemisyjnej”.

Briefing i raport „Wykorzystanie zielonej stali w przemyśle motoryzacyjnym” są dostępne na stronie T&E (j. ang.).

 

Przypisy:

[1] Zielona stal powinna być definiowana jako mająca wpływ na klimat w granicach od 50 kg do 400 kg ekwiwalentu CO2 na tonę wyprodukowanej stali, w ocenie T&E. Dla porównania, produkcja konwencjonalnej stali wiąże się z emisją na poziomie od 1800 do 2250 kg ekwiwalentu CO2 na tonę.

[2] Analiza T&E dotycząca oszczędności CO2 i kosztów opiera się na wynikach badania przeprowadzonego przez Ricardo dla T&E "Wykorzystanie zielonej stali w przemyśle motoryzacyjnym" (2024). W badaniu założono, że przejście na produkcję lżejszych pojazdów zmniejszy zużycie stali w sektorze motoryzacyjnym w następnej dekadzie.

 

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł