Transport

Od 2027 w sprzedaży tylko autobusy zeroemisyjne - apelują miasta i NGO

Potrzebne jest wprowadzenie zobowiązania do sprzedaży bezemisyjnych pojazdów dla producentów, ponieważ silny popyt na elektryczne autobusy miejskie nie idzie w parze z podażą. W liście do Komisji Europejskiej miasta i organizacje pozarządowe, w tym Transport&Environment i Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, twierdzą, że nadszedł czas, aby zaproponować ambitny cel w zakresie sprzedaży nowych autobusów miejskich - od 2027 roku wszystkie wszystkie powinny być zeroemisyjne.

Od 2027 w sprzedaży tylko autobusy zeroemisyjne - apelują miasta i NGO
Od 2027 w sprzedaży tylko autobusy zeroemisyjne - apelują miasta i NGO

Do 2027 roku w Europie powinna być osiągnięta sprzedaż wyłącznie czystych, zeroemisyjnych autobusów miejskich – do przyjęcia takiego celu wzywa prawodawców UE 11 miast, w tym Paryż, Hamburg, Barcelona i Mediolan. W liście  - podpisanym również przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego z 11 krajów [1] - twierdzą one, że unijny cel sprzedaży autobusów miejskich jest konieczny, aby zapewnić podaż bezemisyjnych pojazdów dla miast i miasteczek próbujących oczyścić swoje powietrze i wprowadzić transport publiczny na ścieżkę do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla.

Miasta i społeczeństwo obywatelskie mówią Komisji Europejskiej, że "bez działań na poziomie UE popyt na zeroemisyjne autobusy miejskie nie zostanie zaspokojony przez podaż. Zagroziłoby to zobowiązaniom wiodących miast i naraziło obywateli UE na dłuższe oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza. Ograniczone brakiem dostępności lub zbyt wysokimi cenami wynikającymi z niewystarczającej podaży autobusów o zerowej emisji, miasta będą zmuszone do dalszego kupowania autobusów z silnikami spalinowymi."

Pojazdy zeroemisyjne stanowiły 23% nowych autobusów miejskich zarejestrowanych w UE w 2021 roku, co oznacza wyraźny wzrost z 16% w 2020 roku. Jednak producenci nie zaspokajają wysokiego popytu na autobusy elektryczne bateryjne ani na wodorowe – nie odpowiadają na popyt zapewnieniem takiej skali dostaw, jaka jest potrzebna. Miasta twierdzą, że silny wzrost popytu pokazuje, że szybkie przejście na zerową emisję jest możliwe - jeśli pojazdy będą na rynku dostępne.

Do 2025 roku ponad 40 dużych miast europejskich będzie kupować wyłącznie autobusy o zerowej emisji [2], a liczba ta będzie rosnąć, ponieważ coraz więcej władz lokalnych stara się odejść od paliw kopalnych. Daimler i MAN zobowiązały się, że do 2030 roku wszystkie ich nowe autobusy miejskie będą miały zerową emisję.

James Nix, kierownik ds. transportu towarowego w Transport & Environment powiedział: "Miasta chcą autobusów elektrycznych, aby chronić zdrowie swoich mieszkańców. Jednak często nie są one dostępne w potrzebnej skali lub nie po przystępnych cenach. UE musi pilnie wkroczyć z interwencją i ustalić jasny cel, do kiedy wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały stać się zeroemisyjne. Taka decyzja zapewni producentom pewność inwestowania w produkcję, dzięki czemu bezemisyjne autobusy staną się powszechnie dostępne i tańsze."

Autobusy miejskie w Europie odpowiadają za emisje na poziomie około 15 milionów ton dwutlenku węgla rocznie, a także zanieczyszczają powietrze w miastach. Potrzebujemy dalszego rozwoju transportu publicznego, ale powinien się on rozwijać jako bezemisyjny. W nadchodzących miesiącach podczas rewizji norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych Komisja Europejska powinna po raz pierwszy określić cele w zakresie emisji CO2 dla producentów autobusów.

 

Przypisy:

[1] List podpisany jest przez:

Miasta: Barcelonę, Kluż-Napokę, Kopenhagę, Hamburg, Malagę, Mediolan, Palmę, Paryż, Rotterdam, Sewillę i Walencję.

Organizacje miejskie: C40, Clean Cities Campaign i Energy Cities;

Organizacja zdrowotna, European Respiratory Society, międzynarodowa organizacja non-profit, Climate Group / EV100, oraz przedsiębiorstwo transportu publicznego w Maladze, Empresa Malagueña de Transportes, SAM;

Europejskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego zajmujące się ochroną środowiska, European Environmental Bureau oraz Transport & Environment;

Krajowe ekologiczne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, Bond Beter Leefmilieu, Belgia; Ecodes, Hiszpania; EKO-UNIA, Polska; Stowarzyszenie na rzecz zrównoważonego rozwoju Focus, Słowenia; Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polska; Green Transition Denmark; Levegő Munkacsoport / Clean Air Action Group, Węgry; Polski Klub Ekologiczny (oddział mazowiecki i pomorski), Polska; Respire, Francja; VCD, Niemcy; VCOE, Austria; ZERO, Portugalia; 2Celsius, Rumunia.

[2] Około 20 dużych miast europejskich, w tym Barcelona, Berlin, Madryt, Paryż, Rzym i Warszawa, zobowiązało się do kupowania od 2025 r. wyłącznie autobusów o zerowej emisji w ramach Deklaracji C40 "Zielone i zdrowe ulice". Miasta te dołączą do podobnej liczby miejskich samorządów już zamawiających wyłącznie autobusy o zerowej emisji - do grupy tej należą między innymi wszystkie miasta holenderskie, sześć największych gmin Danii, Hamburg i Londyn.

 

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł