Transport

NGO domagają się głębszej redukcji emisji CO2 z samochodów i furgonetek

Ponad 50 organizacji pozarządowych z wielu krajów europejskich wspólnie domaga się od posłów do Parlamentu Europejskiego zwiększenia celów w zakresie ograniczania emisji CO2 z samochodów i furgonetek. W ich ocenie jest to konieczne, jeśli chcemy skutecznie chronić klimat, poprawiać jakość powietrza i zakończyć zależność Europy od paliw kopalnych.

NGO domagają się głębszej redukcji emisji CO2 z samochodów i furgonetek
NGO domagają się głębszej redukcji emisji CO2 z samochodów i furgonetek

Przed głosowaniem zaplanowanym w Parlamencie Europejskim na 7 czerwca 2022 ponad 50 organizacji, w tym Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, mówi unijnym politykom, że wzmocnienie wymogów w zakresie ograniczania emisji z pojazdów może pomóc w szybszym dojściu Europy do niezależności energetycznej i paliwowej, przynieść korzyści środowisku i konsumentom, poprawić stan zdrowia publicznego. Apelują o wyższe cele redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów w tej dekadzie, by przyśpieszyć przejście na pojazdy elektryczne. W połączeniu z ograniczeniem indywidualnych podróży samochodem oraz budową efektywnego systemu transportu zbiorowego i mobilności współdzielonej, jest to klucz do osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie drogowym.

Najważniejsze postulaty skierowane przez organizacje do posłów do Parlamentu Europejskiego:

  1. Poparcie wprowadzenia obowiązującego w całej UE terminu wycofania ze sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi (w tym hybryd typu plug-in), jak najbliżej roku 2030, ale nie później niż do roku 2035;
  2. Poparcie wprowadzenia znacznie wyższych niż obecne celów redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów na rok 2025 oraz 2030, z dodatkowym celem pośrednim wynoszącym co najmniej 45% do osiągniecia w roku 2027;
  3. Odrzucenie fałszywych "zielonych" rozwiązań forsowanych przez przemysł naftowy i gazowy - takich jak e-paliwa - które pozwoliłyby producentom samochodów wypełnić cele w zakresie redukcji emisji CO2 poprzez zakup kredytów paliwowych;
  4. Zakończenie przyznawania producentom samochodów tzw. premii ZLEV, która znacznie osłabia cele w zakresie emisji CO2 dla wszystkich produkowanych pojazdów, jeśli tylko sprzedają oni także samochody o zerowej lub niskiej emisji – czyli pojazdy, które i tak muszą produkować;
  5. Zlikwidowanie darmowego limitu emisji CO2 dla cięższych samochodów poprzez usunięcie współczynnika korygującego masę, który jest jedną z głównych przyczyn rosnącej sprzedaży wysoce zanieczyszczających środowisko samochodów typu SUV.

List do posłów do Parlamentu Europejskiego podpisany przez ponad 50 europejskich NGO – TUTAJ

Źródło: T&E 

Poprzedni artykuł Następny artykuł