Transport

Konwój EcoTwin wyjeżdża z Westerlo

„Belgia będzie mocno wspierać dalszy rozwój stosowania zintegrowanych konwojów ciężarówek w Europie”. Tą deklaracją Christophe Leurident, doradca belgijskiej minister transportu Jacqueline Galant, dał zielone światło dla wyjazdu konwoju ciężarówek EcoTwin z Westerlo na Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów (European Truck Platooning Challenge). Wcześniej konwój EcoTwin, rezultat ścisłej współpracy między DAF, TNO, NXP iRicardo, został powitany w pobliżu Rotterdamu przez holenderskiego ministra infrastruktury i ochrony środowiska Schultza van Haegena at Maasvlakte.

Konwój EcoTwin wyjeżdża z Westerlo
Konwój EcoTwin wyjeżdża z Westerlo

Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów to inicjatywa holenderskiego ministerstwa infrastruktury i ochrony środowiska mająca na celu uzyskanie zgody na szeroko zakrojony, transeuropejski test połączonych bezprzewodowo konwojów ciężarówek. Umożliwia to ciężarówkom jazdę z zachowaniem tylko niewielkich odstępów, co pozwala oszczędzać paliwo, emisję dwutlenku węgla, zwiększa bezpieczeństwo na drodze i płynność ruchu.

Stosowanie zintegrowanych konwojów ciężarówek bazuje na technologii jazdy zautomatyzowanej, co pozwala ciężarówkom na zachowanie tylko niewielkich odstępów. Drugi pojazd automatycznie podąża za pierwszym przy wykorzystaniu Wi-Fi, radaru i kamer.

Jedną z unikatowych cech konwoju EcoTwin jest połączenie Wi-Fi-P stworzone przez NXP. Pozwala ono drugiej ciężarówce reagować do 25 razy szybciej niż człowiek – zwalnia ona, zanim nawet nasze oczy zdążą dostrzec, że ciężarówka jadąca z przodu zaczęła hamowanie. Wi-Fi-P pozwala również kierowcom ciężarówek DAF na prowadzenie ze sobą rozmów, zaś duży monitor w drugiej ciężarówce pokazuje to, co widzi kierowca pierwszej ciężarówki (technologia „see through”).

– To zrozumiałe, że trzeba jeszcze wiele zrobić, aby zintegrowane konwoje ciężarówek można było wprowadzić jako nową technologię na drogach Ten proces na pewno nie zakończy się przed 2020 rokiem. Trzeba rozwiązać jeszcze wiele problemów prawnych, dotyczących odpowiedzialności i akceptacji tej technologii – mówi Ron Borsboom, członek zarządu DAF Trucks odpowiedzialny za rozwój produktów.

– Belgia zrobi co w jej mocy, aby umożliwić prowadzenie testów zintegrowanych konwojów ciężarówek na drogach publicznych w celu zdobycia większego doświadczenia. To do europejskich polityków należy teraz sprawienie, aby stało się to możliwe. Wraz z holenderskim ministrem Schultzem van Haegenem chcielibyśmy wspólnie wyrazić poparcie dla tych wysiłków – wyjaśnił Christophe Leurident, doradca minister Galant.

EcoTwin
EcoTwin to konsorcjum DAF Trucks, TNO, NXP i Ricardo, do którego każda ze stron wnosi swoją wiedzę i doświadczenie. NXP zapewnia bezprzewodowy, najnowocześniejszy system łączności pomiędzy pojazdami przy użyciu kamer, czujników, radaru i Wi-Fi-P. Jako uznana firma doradcza Ricardo odpowiada za doradztwo dotyczące funkcjonalnego bezpieczeństwa systemów.
TNO odpowiada za stworzenie i integrację kompletnego pakietu nowych technologii. W uzupełnieniu integracji wszystkich systemów w pojazdach, DAF Trucks odpowiada za całość testów. Należąca do DAF fabryka osi i kabin w Westerlo została wybrana jako punkt startowy podróży konwoju EcoTwin, ponieważ w tym roku obchodzi 50. rocznicę rozpoczęcia przez DAF produkcji w Belgii.

Poprzedni artykuł Następny artykuł