Siły rynkowe nie są jednak wystarczającym motorem dla upowszechniania takich technologii, jak np. odzysk energii spalin umożliwiający zaoszczędzenie 3% paliwa, ale zastosowany tylko w 0,24% europejskich ciężarówek - pomimo obecności na rynku od 15 lat.
Według raportu, przygotowanego na podstawie danych Międzynarodowej Rady do spraw Czystego Transportu (ang. International Council on Clean Transportation), opony o niskim oporze toczenia, które mogą być zamontowane tak w istniejących, jak i w nowych ciężarówkach, zmniejszają zużycie paliwa o 7%, ale zdobyły tylko o 1% rynku. Tymczasem przewoźnicy wydają na paliwo średnio 32 000 EUR rocznie na ciężarówkę, więc na wymianie opon mogliby sporo zaoszczędzić.
Stef Cornelis, rzecznik T&E ds. bezpieczniejszych i czystszych pojazdów ciężarowych, powiedział: \"To klasyczny przypadek niepowodzenia rynku. Technologie, które są na nim od ponad pięciu lat, są stosowane tylko w około 15% nowych ciężarówek. Zważywszy na wartość dostępnych oszczędności, to przykre, że tak wiele innowacji trafia do przysłowiowej szuflady\".
Producenci pojazdów ciężarowych sprzedają wiele z tych efektywnych rozwiązań technologicznych tylko jako kosztowne dodatkowe wyposażenie. Przewoźnicy nie są w stanie pokryć wysokich kosztów, więc z tej oferty nie korzystają.
Stef Cornelis stwierdził: \"Wprowadzenie standardów efektywności paliwowej pomoże przełamać rynkowe ograniczenia. Obecnie takie standardy funkcjonują już w Ameryce Północnej, Chinach i Japonii, gdzie dzięki temu dojrzałe technologie umożliwiające oszczędzanie paliwa są coraz częściej stosowane w nowych ciężarówkach\".
Komisja Europejska opublikuje na początku 2018 r. propozycji w zakresie europejskich standardów efektywności paliwowej samochodów ciężarowych. Ciężarówki stanowią mniej niż 5% wszystkich pojazdów na drogach w Europie, ale są odpowiedzialne za około jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w transporcie drogowym. Ich zużycie paliwa nie uległo poprawie w ciągu ostatnich 20 lat. Ciężarówka z roku 2015 nadal zużywa mniej więcej taką samą ilość paliwa, co ciężarówka z 1995 roku.
Raport T&E (w języku angielskim) jest dostępny TUTAJ.