Transport

Służbowe podróże koleją - czy w firmach widać poprawę?

U części pracodawców latanie samolotem w związku z pracą jest zbyt powszechne. Tymczasem na niektórych popularnych trasach, takich jak Londyn-Amsterdam, podróż koleją zamiast samolotem zmniejszy ślad węglowy pracownika o 93%. Mimo to z nowego raportu Travel Smart Campaign wynika, że jak dotąd zbyt mało firm uwzględniło kolej w swoich zasadach dotyczących podróży służbowych.

Służbowe podróże koleją - czy w firmach widać poprawę?
Służbowe podróże koleją - czy w firmach widać poprawę?

Podróże służbowe stanowią 15-20% globalnych podróży lotniczych[1]. W czasach, gdy firmy starają się zmniejszyć swój ślad węglowy, ograniczenie lotów służbowych jest łatwym sposobem na szybki postęp w kierunku osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Podróż koleją jest realną i pożądaną opcją, dostępną dla firm działających w Europie i USA, jednak zbyt mało firm uwzględnia ten środek transportu w swoich zasadach dotyczących podróży służbowych. Jest to główny wniosek z nowego raportu przygotowanego przez Travel Smart Campaign oraz Transport & Environment. Redukcja emisji na niektórych popularnych trasach biznesowych może sięgnąć nawet -97%. 

Tylko nieliczne firmy aktywnie promują podróże koleją wśród pracowników. W ramach kampanii Travel Smart zbadano 322 firmy[2] w celu zebrania informacji na temat ich praktyk w zakresie podróży. Spośród firm, które wzięły udział w badanou, 28 wprowadziło politykę mającą na celu zmianę lotów służbowych na podróże koleją. Warto zauważyć, że aż 294 przedsiębiorstwa albo w ogóle nie mają polityki w tym zakresie, albo nie zostały zidentyfikowane jako posiadające konkretne rozwiązania dotyczące przechodzenia z transportu lotniczego na kolejowy. Jest to niepokojące spostrzeżenie, biorąc pod uwagę szybkie pogłębianie się kryzysu klimatycznego i pilną potrzebę hamowania tego procesu, twierdzi T&E. 

Wśród respondentów kampania Travel Smart wyłoniła siedem firm z ambitną polityką pro-kolejową. Są to Swiss Re, Steelcase, ABN Amro, Mapfre, Publicis Group, Ante Group i Simon Kucher. Wśród zidentyfikowanych polityk znalazły się:

  • Ustalanie przez firmy budżetu klimatycznego podróży dla całej firmy i dla każdego działu;
  • Przejęcie celu zmiany określonej części podróży lotniczych w kolejowe;
  • Przyjęcie zasady, że pracownicy muszą korzystać z pociągu zamiast z samolotu w przypadku wszystkich podróży poniżej określonej liczby godzin lub kilometrów;
  • Oferowanie pracownikom większego budżetu i możliwości rezerwacji biletów pierwszej klasy, jeśli jest to możliwe, aby zachęcić do podróżowania koleją;
  • Udzielanie przez firmy dodatkowego urlopu pracownikom, którzy korzystają z transportu kolejowego lub niskoemisyjnego z powodów osobistych;
  • Umożliwianie pracownikom pracy zdalnej w pociągu podczas podróży prywatnych.

Firmy zostały również poproszone o przedstawienie danych dotyczących kilometrów pokonanych samolotami i koleją w 2019 roku w porównaniu z 2022 rokiem. Dane przekazało 14 firm i we wszystkich przypadkach zmniejszyły one liczbę kilometrów pokonywanych drogą lotniczą. W 6 z 14 firm zwiększyły się podróże koleją. 

Kampania "Travel Smart" zachęca firmy do pójścia w ślady siedmiu wyżej wymienionych firm i wprowadzenia ambitnych zasad dotyczących podróży koleją, które umożliwią im znaczne zmniejszenie emisji związanych z podróżami służbowymi. 

Dowiedz się więcej z briefingu - TUTAJ.

Przypisy:
[1] https://www.mckinsey.com/
[2] Firmy z rankingu Travel Smart Ranking, reprezentującego przegląd firm z Europy, Stanów Zjednoczonych i Indii o znaczącej emisji związanej z podróżami służbowymi

*Twórcą rysunku wykonanego na potrzeby kampanii jest Gatis Sluka.

Źródło: Travel Smart

Poprzedni artykuł Następny artykuł