Transport

Paliwa syntetyczne - kosztowne odwracanie uwagi

Reakcja T&E na porozumienie UE i Niemiec w sprawie prawa dotyczącego samochodów z zerową emisją w 2035 roku: Europa musi iść do przodu i dać jasność swojemu przemysłowi motoryzacyjnemu.

Paliwa syntetyczne - kosztowne odwracanie uwagi
Paliwa syntetyczne - kosztowne odwracanie uwagi

Według doniesień Komisja Europejska i rząd niemiecki osiągnęły porozumienie, które pozwoli na wejście w życie terminu wprowadzenia obowiązku zerowej emisji dla nowych samochodów - w 2035 roku. Komisja zgodziła się przedstawić propozycję kompromisową, dzięki której samochody napędzane wyłącznie paliwami neutralnymi dla klimatu - syntetycznymi, pod warunkiem, że będą produkowane z wykorzystaniem czystej energii - będą mogły być rejestrowane w ramach zasad homologacji typu pojazdu Euro 6.

Zgodnie z umową Komisja najpierw wyznaczy nową kategorię pojazdów dla samochodów napędzanych wyłącznie paliwami syntetycznymi, a następnie przedstawi akt delegowany umożliwiający wliczanie tych pojazdów do unijnych celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych. Uzgodniono również, że Komisja przedstawi oświadczenie określające podejście ustawodawcze, które umożliwi rejestrację samochodów napędzanych wyłącznie paliwem syntetycznym po 2035 roku.

Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w Transport & Environment powiedziała: "Europa musi iść do przodu i dać jasność swojemu przemysłowi motoryzacyjnemu, który uczestniczy w wyścigu technologicznym z USA i Chinami. Paliwa syntetyczne są kosztownym i bardzo nieefektywnym sposobem na odwrócenie uwagi od wyzwania transformacji w kierunku pojazdów elektrycznych, przed którym stoją europejscy producenci samochodów. Dla dobra wiarygodności polityki klimatycznej Europy, porozumienie w sprawie samochodach zeroemisyjnych od 2035 roku musi wejść w życie bez dalszych opóźnień."

Źródło: T&E 

Poprzedni artykuł Następny artykuł