Transport

Będzie 50% ulgi dla bezemisyjnych ciężarówek

Ministrowie transportu UE uzgodnili we wtorek, 8 grudnia, że w ramach nowego systemu pobierania opłat drogowych przewoźnicy wykorzystujący ciężarówki bezemisyjne będą płacić o przynajmniej połowę mniej. Opłaty za przejazd ciężarówkami napędzanymi paliwami kopalnymi będą pobierane w oparciu o poziom emisji CO2, przy czym dla bardziej efektywnych paliwowo pojazdów koszty będą niższe.

Będzie 50% ulgi dla bezemisyjnych ciężarówek
Będzie 50% ulgi dla bezemisyjnych ciężarówek

Grupa organizacji Transport i Środowisko (T&E) stwierdziła, że wniosek dotyczący zmiany dyrektywy UE w sprawie pobierania opłat drogowych (eurowinieta), jeśli zostanie uzgodniony przez parlament UE, przyspieszy przejście na bezemisyjne przewozy towarowe i pomoże zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w miastach.

Ministrowie transportu zapowiedzieli, że ciężarówki zeroemisyjne, które są zelektryfikowane lub napędzane wodorem, do kwietnia 2023 roku uzyskają co najmniej 50% ulgi na opłaty.[1] Przy czym do końca 2025 roku kraje mogą udzielać nawet do 100% zniżki dla ciężarówek zeroemisyjnych, jak ma to już miejsce w Niemczech. Natomiast po 2025 roku mogą wprowadzać ulgi w wysokości od 50% do 75%, jak ma to już miejsce w Austrii.

James Nix, kierownik ds. transportu w T&E, powiedział: \"To jest przełom w regulacji opłat drogowych dla zeroemisyjnych ciężarówek. Pojazdy ciężarowe emitujące więcej będą musiały płacić więcej, a przewoźnicy, którzy inwestują w bezemisyjne ciężarówki, odczują spadek kosztów. W negocjacjach Parlament Europejski powinien naciskać również na rozszerzenie zasady \"zanieczyszczający płaci\" na hałas i zanieczyszczenie powietrza, bez wyjątków\".

W związku z rosnącą dostępnością ciężarówek dostawczych z napędem elektrycznym o zasięgu regionalnym, T&E ocenia, że rabaty w zakresie opłat drogowych pomogą przyspieszyć przejście na e-mobilność poprzez obniżenie kosztów ponoszonych przez przewoźników. Roczne koszty opłat drogowych mogą sięgać nawet 25 000 euro na samochód ciężarowy, czyli jednej czwartej całkowitego kosztu użytkowania pojazdu.

Ciężarówki są odpowiedzialne za 23% emisji z transportu drogowego w UE. Oczekuje się, że ambasadorzy UE potwierdzą dzisiejsze porozumienie w dniu 18 grudnia. Negocjacje trójstronne między rządami a Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznej wersji regulacji rozpoczną się na początku 2021 roku.

Przypisy:

[1] Ministrowie transportu proponują przyznanie Holandii, Szwecji, Danii i Luksemburgowi dodatkowego roku na wprowadzenie opłat opartych na emisji CO2, tj. do kwietnia 2024 roku, ze względu na powiązania między obowiązującymi w tych krajach przepisami dotyczącymi opłat drogowych.

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł