Jeśli Europejski Zielony Ład (EGD) ma radykalnie zmniejszyć wpływ UE na klimat, musi radykalnie przekształcić europejski transport. Dzisiaj organizacja Transport i Środowisko (T&E) przedstawia swoją wizję znaczenia EGD dla transportu. Oto ona:
- Silniejsze normy emisji CO2 dla samochodów i wycofanie silnika spalinowego, które pomogą europejskiemu przemysłowi samochodowemu wygrać wyścig technologiczny;
- Wymagania dotyczące zakupu pojazdów bezemisyjnych we flotach o dużym przebiegu, które spowodują „oczyszczenie” samochodów służbowych i usług przewozowych;
- Cel 40% redukcji CO2 dla wszystkich ciężarówek, który zakończy dziesięciolecia braku postępów w zakresie poprawy wydajności paliwowej pojazdów ciężarowych i obniży koszty transportu dla firm;
- Nałożenie opłat na emisje dwutlenku węgla i wprowadzenie podatków paliwowych, które powstrzymają wzrost emisji lotniczych, podczas gdy linie lotnicze są zobowiązane do korzystania z czystszych paliw;
- Ambitna operacyjna norma CO2 dla statków zawijających do portów UE, która może ograniczyć emisje pochodzące z transportu morskiego o prawie jedną czwartą;
- Stopniowe wycofywanie pożyczek EBI na lotniska, pojazdy napędzane paliwami kopalnymi i fabryki samochodów spalinowych, które dostosuje politykę inwestycyjną do celów Porozumienia paryskiego i zapewni kapitał na wsparcie restrukturyzacji fabryk.
Thomas Earl, kierownik ds. modelowania i analizy danych w T&E, powiedział: „Czas, aby sektor transport zaczął podejmować działania adekwatne do swojej odpowiedzialności za kryzys klimatyczny. Oznacza to wyznaczanie nowych i ambitniejszych celów w ramach Zielonego Ładu. Jednak te wyzwania stworzą również miejsca pracy i pomogą UE utrzymać pozycję lidera w dziedzinie innowacji technicznych. Co najważniejsze, może to być jedyna szansa na uniknięcie katastrofalnych skutków zmiany klimatu”.
Poznaj wizję T&E Europejskiego Zielonego Ładu w obszarze transportu (j. ang.) – TUTAJ.
Źródło: T&E