W liście, którego treść dotarła do organizacji Transport & Environment, firmy Nestlé, Carrefour i Spar Austria wraz z firmami transportowymi Alstom, Geodis i DB Schenker stwierdzają, że roczny benchmark sprzedaży ma zasadnicze znaczenie, jeśli sektor transportu ma zmniejszyć emisje i koszty paliwa.
Firmy i przewoźnicy stwierdzają w liście do unijnego komisarza ds. klimatu, Miguela Ariasa Cañete, unijnych ministrów środowiska i czołowych posłów do PE, że ze strony UE potrzebują \"zapewnienia wysokiego poziomu pewności rynkowej\" w zakresie sprzedaży pojazdów o zerowej emisji do 2025 r. Ciężarówki powodują prawie 20% zanieczyszczenia powietrza NOx w wielu europejskich miastach, podczas gdy razem samochody ciężarowe i furgonetki emitują 40% wszystkich emisji CO2 w transporcie drogowym na całym świecie. Tymczasem producenci samochodów ciężarowych od dawna blokują innowacje: w 2017 r. UE nałożyła na europejskich producentów karę w wysokości 3,8 mld euro za kartel ustalający ceny i opóźniający wprowadzenie czystszych technologii.
Philippe de Carné, wiceprezes ds. innowacji w grupie Geodis zajmującej się transportem i logistyką, powiedział: \"Jeśli chcemy sprostać naszym obowiązkom w zakresie ochrony klimatu, potrzebujemy większej pewności rynkowej co do dostępności pojazdów o zerowej emisji. Kluczem do tego będzie realistyczny, ale ambitny wskaźnik sprzedaży w UE na 2025 r.\"
W ubiegłym roku ponad 40 głównych światowych marek, firm transportowych i przewoźników napisało do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude\'a Junckera, domagając się, by ambitny obowiązkowy cel sprzedaży ciężarówek o zerowej emisji stał się częścią unijnych norm efektywności paliwowej dla ciężkich pojazdów.
Bart Vandewaetere, szef działu komunikacji korporacyjnej i relacji rządowych Nestlé dla strefy Europa, Bliski Wschód i Afryka Północna, powiedział: \"Popieramy cel wprowadzenia na drogi większej liczby samochodów o zerowej emisji. Jest to w pełni zgodne z naszymi planami ograniczenia niemal do zera wpływu naszych działań na środowisko do 2030 r.\"
Posłowie do PE głosowali już za 5% wskaźnikiem sprzedaży dla samochodów o zerowej emisji w 2025 r. Ministrowie środowiska UE popierają wprowadzenie benchmarku sprzedaży tylko w przypadku, gdy potrzebę jego przyjęcia potwierdzi przegląd prawodawstwa w 2022 r. Biznes chce, aby wskaźnik sprzedaży na rok 2025 został potwierdzony już teraz, co ma dać im pewność co do potrzeby jego realizacji. Przedstawiciele krajów członkowskich 6 lutego decydowali o swoim stanowisku negocjacyjnym na kolejną rundę rozmów w ramach trialogu planowaną na 12 lutego.
Stef Cornelis, odpowiedzialny za działania w zakresie ograniczania emisji z pojazdów ciężarowych w Transport & Environment, powiedział: \"Firmy domagają się silnego prawodawstwa, które zwiększy podaż zeroemisyjnych ciężarówek. Wskaźnik referencyjny sprzedaży wynoszący 5% będzie wyraźnym krokiem we właściwym kierunku. Pomoże Europie odejść od paliw kopalnych w transporcie. Koniec końców musimy oczyścić nasze powietrze, zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i poprawić nasze bezpieczeństwo energetyczne. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie wysokiego benchmarku\".
List biznesu w j. angielskim – TUTAJ.
Źródło: Transport & Environment