Transport

Europosłowie chcą silnych standardów UE dla emisji CO2 z ciężarówek

Posłowie do Parlamentu Europejskiego wysłali sygnał do rządów UE, że pierwszy w historii standard dotyczący emisji CO2 z pojazdów ciężarowych musi być bardziej ambitny niż w propozycji Komisji Europejskiej.

Europosłowie chcą silnych standardów UE dla emisji CO2 z ciężarówek
Europosłowie chcą silnych standardów UE dla emisji CO2 z ciężarówek

Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego przegłosowała dzisiaj 20% redukcję emisji CO2 z samochodów ciężarowych w 2025 r. i 35% w 2030 r. Organizacja Transport i Środowisko (T&E) stwierdziła, że zwiększenie ambicji w zakresie celów redukcji emisji oraz wyższy docelowy poziom sprzedaży samochodów ciężarowych o zerowej emisji to bardzo pozytywne propozycje, które przyczynią się do spadku emisji oraz sprawią, że powietrze w miastach stanie się czystsze. Obniżą też rachunki za paliwo dla przedsiębiorstw.

Większa ambicja posłów do PE co do celu na rok 2025 przyniesie dodatkowe 14 000 EUR oszczędności paliwa na każdą nową ciężarówkę w ciągu pierwszych pięciu lat w porównaniu z proponowaną przez Komisję redukcją o 15% [1]. Producenci samochodów ciężarowych musieliby również osiągnąć cel w zakresie pojazdów o zerowej emisji, wynoszący 5% sprzedaży w 2025 r. Co najważniejsze, producenci, którzy nie osiągną celu, będą musieli zwiększyć efektywność paliwową w sprzedawanych przez nich ciężarówkach z silnikami wysokoprężnymi, podczas gdy uzyskanie nadwyżki w zakresie aut zeroemisyjnych oznaczałoby mniej rygorystyczne cele redukcji CO2 dla pozostałych ciężarówek.

Stef Cornelis, oficer odpowiedzialny za temat czystszych ciężarówek w T&E, powiedział: \"Posłowie do PE przybliżają nas do tego, co jest potrzebne, aby osiągnąć unijne cele klimatyczne i takie oszczędności paliwa, jakich oczekują przewoźnicy oraz firmy takie jak Nestlé, Heineken, DB Schenker czy IKEA. Cel sprzedaży zapewni rozwój rynku pojazdów o zerowej emisji, umożliwiając firmom wypełnienie zobowiązań dotyczących czyszczenia dostaw w miastach do 2025 r.\"

Bart Vandewaetere, szef działu komunikacji korporacyjnej i relacji rządowych w strefie Nestlé w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, powiedział: \"Z zadowoleniem przyjmujemy głosowanie Komisji ds. Środowiska, w którym wyznaczono ambitne cele dotyczące ograniczenia emisji CO2 z samochodów ciężarowych. Od 2014 r. zmniejszyliśmy emisję CO2 w ramach naszej europejskiej działalności transportowej o 15% na tonę produktu. Posiadanie bardziej paliwooszczędnych ciężarówek pomoże nam jeszcze bardziej przyspieszyć redukcję emisji CO2 w transporcie i dystrybucji. Zmierza to w kierunku, w którym chcemy jako firma mieć niemal zerowy wpływ na środowisko do 2030 r.\"

Eurodeputowani chcą również, aby UE przyjęła roczny program testowania i testy drogowe pojazdów podczas ich użytkowania. Takie testy pozwolą na weryfikację danych dotyczących zużycia paliwa dostarczonych przez producentów ciężarówek i upewnienie się, że nie oszukują w procedurach testowych.

Stef Cornelis podsumował: \"Testy emisji przeprowadzane w ruchu drogowym zapewnią przejrzystość i zwiększą konkurencję między producentami. Przewoźnicy otrzymają prawdziwy obraz tego, jak wydajne są samochody ciężarowe, które kupują. Teraz cały Parlament Europejski musi poprzeć progresywną propozycję Komisji i wysłać ministrom środowiska UE jasny sygnał co do tego, co jest potrzebne, aby zmniejszyć emisję CO2 z ciężarówek, zmniejszyć import ropy naftowej i obniżyć koszty dla biznesu.\"

Samochody ciężarowe nie podlegają jeszcze normom dotyczącym wydajności paliwowej, mimo że odpowiadają za 22% emisji z pojazdów, a jednocześnie stanowią mniej niż 5% pojazdów na drogach. Tymczasem europejscy przewoźnicy wydają na ciężarówki średnio 32 000 euro rocznie. Podczas gdy Stany Zjednoczone, Japonia, Chiny i Kanada mają limity emisji CO2, efektywność paliwowa samochodów ciężarowych w Europie niewiele się poprawiła w ciągu ostatnich 20 lat. Tymczasem wszyscy unijni producenci samochodów ciężarowych zaangażowali się w kartel ustalający ceny.

 Źródło informacji prasowej - Transport&Environment

 Briefing Transport&Environment na temat nowych norm dla pojazdów ciężarowych przetłumaczony na język polski - TUTAJ.

 Najnowsze rekomendacje T&E dotyczące systemu referencyjnego (j. angielski) - TUTAJ.

Przypis:

[1] Ocena skutków przeprowadzona przez Komisję Europejską, tabela 15. Dzięki redukcji emisji o 20% właściciel nowego pojazdu oszczędza 37 589 EUR w ciągu pierwszych pięciu lat, ale o około 14 000 EUR mniej (23 438 EUR), jeśli redukcja emisji wynosi 15%. Źródło.

 

Więcej informacji:

Stef Cornelis

Policy oficer ds. czystszych ciężarówek

Transport i Środowisko

stef.cornelis@transportenvironment.org

Tel: +32 (0) 2 851 02 19 / +32 (0) 484 27 71 91

Poprzedni artykuł Następny artykuł