Nowy briefing Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (T&E) przedstawia propozycje dotyczące normy, która ma zostać wprowadzona po Euro 6, dla pojazdów lekkich i ciężkich. Europa znajduje się obecnie w środku globalnego kryzysu zdrowotnego wywołanego pandemią COVID-19, a zdrowie, bezpieczeństwo i ochrona pracy pracowników są słusznie priorytetem dla prawodawców. Jednak wbrew pozorom, cele post-Euro 6/VI są teraz równie ważne lub nawet ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Eksperci do spraw zdrowia publicznego ostrzegają, że zanieczyszczone powietrze zwiększa prawdopodobieństwo gorszego przebiegu chorób wirusowych takich jak COVID-19, ze względu na gorszy stan naszych płuc i całego układu oddechowego. Ponadto Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że jednym ze skutków zmiany klimatu jest rosnące prawdopodobieństwo występowania chorób zakaźnych.
Chociaż najnowsze normy Euro 6d-temp/6d nieco obniżyły emisję z nowych samochodów, postępy były ograniczone. Pojazdy z silnikami spalinowymi – na olej napędowy, benzynę lub gaz ziemny - nadal nie są czyste, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie emitowane przez nie zanieczyszczenia i różne warunki jazdy. Nadszedł czas, aby priorytetowo potraktować zdrowie publiczne i środowisko, a co za tym idzie także wprowadzanie innowacji technologicznych ograniczających emisje z transportu drogowego do zera. W tym kontekście należy przyjąć, że dla normy po Euro 6 / VI priorytetami UE muszą być:
1. Euro 7 powinno być ostatnią normą emisji UE. Powinna ona wprowadzić unijne limity emisji pojazdów na poziomie najniższym na świecie i nakreślić jasny plan dojścia do zerowego zanieczyszczenia:
2. Nową regulacją powinny być objęte wszystkie zanieczyszczenia szkodliwe dla zdrowia publicznego i środowiska, w tym także mniejsze cząstki, amoniak, NO2 i inne, które obecnie nie są regulowane.
3. Euro 7 powinno poprawić testy, homologację i certyfikację pojazdów, aby zapewnić obowiązywanie limitów emisji we wszystkich możliwych warunkach jazdy.
4. Nowe limity emisji powinny być przestrzegane przez cały okres eksploatacji pojazdu. Obecnie UE ma ogólnie najniższe na świecie wymagania w zakresie trwałości efektu ograniczenia emisji.
Streszczenie briefingu (j. polski) - TUTAJ
Cały briefing /j. ang./ - TUTAJ
Źródło: Transport&Environment