Transport

Droga do zera: ostatnia norma UE dla emisji z pojazdów

Cztery lata po skandalu Dieselgate Europa jest w trakcie ustanawiania nowej normy emisji zanieczyszczeń dla samochodów, furgonetek, autobusów i ciężarówek. Przyszła norma „po Euro-6/VI” (nieformalnie zwana „Euro 7/VII”) daje UE szansę na wyeliminowanie zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego, odzyskanie wiodącej roli w zakresie technologii i regulacji, a także dostosowanie standardów do nowej polityki „Zero Zanieczyszczeń” oraz do celu zera netto do 2050 roku w zakresie emisji gazów cieplarnianych.

Droga do zera: ostatnia norma UE dla emisji z pojazdów
Droga do zera: ostatnia norma UE dla emisji z pojazdów

Nowy briefing Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (T&E) przedstawia propozycje dotyczące normy, która ma zostać wprowadzona po Euro 6, dla pojazdów lekkich i ciężkich. Europa znajduje się obecnie w środku globalnego kryzysu zdrowotnego wywołanego pandemią COVID-19, a zdrowie, bezpieczeństwo i ochrona pracy pracowników są słusznie priorytetem dla prawodawców. Jednak wbrew pozorom, cele post-Euro 6/VI są teraz równie ważne lub nawet ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Eksperci do spraw zdrowia publicznego ostrzegają, że zanieczyszczone powietrze zwiększa prawdopodobieństwo gorszego przebiegu chorób wirusowych takich jak COVID-19, ze względu na gorszy stan naszych płuc i całego układu oddechowego. Ponadto Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że jednym ze skutków zmiany klimatu jest rosnące prawdopodobieństwo występowania chorób zakaźnych.

Chociaż najnowsze normy Euro 6d-temp/6d nieco obniżyły emisję z nowych samochodów, postępy były ograniczone. Pojazdy z silnikami spalinowymi – na olej napędowy, benzynę lub gaz ziemny - nadal nie są czyste, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie emitowane przez nie zanieczyszczenia i różne warunki jazdy. Nadszedł czas, aby priorytetowo potraktować zdrowie publiczne i środowisko, a co za tym idzie także wprowadzanie innowacji technologicznych ograniczających emisje z transportu drogowego do zera. W tym kontekście należy przyjąć, że dla normy po Euro 6 / VI priorytetami UE muszą być:

1. Euro 7 powinno być ostatnią normą emisji UE. Powinna ona wprowadzić unijne limity emisji pojazdów na poziomie najniższym na świecie i nakreślić jasny plan dojścia do zerowego zanieczyszczenia:

\"\"

2. Nową regulacją powinny być objęte wszystkie zanieczyszczenia szkodliwe dla zdrowia publicznego i środowiska, w tym także mniejsze cząstki, amoniak, NO2 i inne, które obecnie nie są regulowane.

3. Euro 7 powinno poprawić testy, homologację i certyfikację pojazdów, aby zapewnić obowiązywanie limitów emisji we wszystkich możliwych warunkach jazdy.

4. Nowe limity emisji powinny być przestrzegane przez cały okres eksploatacji pojazdu. Obecnie UE ma ogólnie najniższe na świecie wymagania w zakresie trwałości efektu ograniczenia emisji.

 

Streszczenie briefingu (j. polski) - TUTAJ

Cały briefing /j. ang./ - TUTAJ

 

Źródło: Transport&Environment

Poprzedni artykuł Następny artykuł