Transport

Cele w zakresie redukcji emisji CO2 z furgonetek są zbyt słabe

Emisje nowych samochodów dostawczych nie zmniejszyły się od trzech lat z powodu słabych celów dotyczących ograniczania emisji CO2. Z analizy danych przeprowadzonej przez Transport&Environment na potrzeby nowego raportu wynika, że unijne przepisy dotyczące emisji są tak słabe, iż większość producentów samochodów dostawczych jest w stanie je spełnić nie sprzedając ani jednego pojazdu o zerowej emisji. Tymczasem w związku z rosnącą liczbą dostaw do domu, auta dostawcze są najszybciej rosnącym źródłem emisji w transporcie drogowym w UE.

Cele w zakresie redukcji emisji CO2 z furgonetek są zbyt słabe
Cele w zakresie redukcji emisji CO2 z furgonetek są zbyt słabe

James Nix, menedżer ds. transportu towarowego w Transport & Environment, powiedział: \"Stoimy w obliczu niebezpiecznego połączenia gwałtownie rosnącej sprzedaży furgonetek i wysokich emisji z tych pojazdów. Normy, które weszły w życie na początku 2020 roku, miały sprawić, że samochody dostawcze staną się czystsze, ale producenci samochodów dostawczych nie zrobili prawie nic, aby je spełnić. W przypadku Volkswagena ich emisje nawet wzrosły. Przy żałośnie słabych celach dotyczących emisji CO2, boom w e-handlu staje się koszmarem dla naszej planety.

\"\"

Całkowita emisja z samochodów dostawczych wzrosła o 58% od 1990 roku. Wraz ze wzrostem liczby dostaw do domu, sprzedaż furgonetek wzrosła o prawie 60% od 2012 roku.

Zaledwie 2% pojazdów dostawczych sprzedanych w ubiegłym roku to auta elektryczne, podczas gdy w przypadku samochodów osobowych jeden na 10 sprzedanych to pojazd elektryczny. Jak wynika z analizy T&E, sprzedaż e-vanów zatrzyma się w 2029 roku na poziomie pomiędzy 2% a 8%, chyba że UE zwiększy cele w zakresie redukcji emisji CO2 przez pojazdy. Prognozowana sprzedaż jest tak niska pomimo tego, że mniejsze e-vany już teraz są tańsze w eksploatacji, a ostatnie badania przeprowadzone na zlecenie T&E wykazały, że do 2026 roku wszystkie furgonetki - duże i małe - będą tańsze w zakupie.

James Nix podsumował: \"Elektryczne furgonetki mają sens ekonomiczny. Ale producenci furgonetek nie mają motywacji do ich sprzedaży. Prowadzi to do bezsensownego zanieczyszczania środowiska. Zbliżający się przegląd norm emisji dla pojazdów dostawczych daje UE wyjątkową okazję do wzmocnienia celów i zachęcenia do upowszechniania elektrycznych furgonetek.\"

\"\"

Według wyliczeń T&E, obecny słaby cel na 2030 rok - redukcja o 31% - powinien zostać przesunięty na 2027 rok i od tego momentu stale rosnąć do 2035 roku. Powinno to być połączone z celem dotyczącym furgonetek elektrycznych (e-vanów), aby przyspieszyć produkcję, tak aby UE mogła wycofać ze sprzedaży nowych pojazdów wszystkie furgonetki napędzane paliwami kopalnymi w 2035 roku, co jest niezbędne do pełnej dekarbonizacji do 2050 roku.

W czerwcu Komisja Europejska ma zaproponować zmianę unijnych norm emisji CO2 dla samochodów dostawczych.

Briefing (j. angielski): TUTAJ

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł