Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki

Monitoring emisji CO2 ciężarówek przyniesie korzyści

Foto:
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 2 minuty

Monitoring emisji CO2 ciężarówek przyniesie korzyści

Porozumienie w kwestii nowych regulacji dotyczących ujawniania przez producentów samochodów ciężarowych danych na temat efektywności paliwowej ich pojazdów jest oceniane przez ekspertów jako korzystne dla przewoźników, gospodarki i środowiska.

Organizacja pozarządowa zajmująca się zrównoważonym transportem, Transport i Środowisko (T&E) ocenia, że wstępne, warunkowe porozumienie między eurodeputowanymi a rządami UE przyjęte w poniedziałek, 26 marca, zapewni większą przejrzystość działań i konkurencyjność. Umożliwi tym samym przewoźnikom podejmowanie świadomych decyzji dotyczących zakupu pojazdów, przyczyni się do zwiększenia oszczędności paliwa i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Zgodnie z nowymi przepisami, producenci ciężarówek będą musieli upubliczniać parametry aerodynamiczne ciągnika siodłowego pojazdu, a także jego zużycie paliwa. Komisja Europejska potwierdziła również, że narzędzie obliczania zużycia energii w pojeździe (VECTO) zostanie w 2021 roku rozszerzone na dane dotyczące przyczep.

Rozporządzenie ma zostać wzmocnione przez procedurę weryfikacji obejmującą badania drogowe pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, w produkcji i użytkowaniu. Niezależne strony trzecie będą mogły przeprowadzić procedurę weryfikacji, która zostanie poddana pod głosowanie przed końcem 2018 r.

T&E od początku prac nad tym tematem zauważało silną współpracę między posłami do Parlamentu Europejskiego. Rządy w ich ocenie również przyspieszyły prace, proponując rozsądne, wykonalne kompromisy, które ułatwiły parlamentarzystom i państwom członkowskim osiągnięcie porozumienia w stosunkowo krótkim czasie. To świetny przykład na to, że proces tworzenia prawa UE może przebiegać sprawnie.

Pod koniec kwietnia porozumienie zostanie przekazane ministrom, a następnie posłom do PE w celu ostatecznego zatwierdzenia.

Samochody ciężarowe stanowią 5% wszystkich europejskich pojazdów, a mimo to odpowiadają za 26% emisji z transportu drogowego.

 

Komentarz organizacji T&E – tutaj.

Oświadczenie Komisji Europejskiej – tutaj.