Aktualności i archiwum Aktualności

Parlament Europejski popiera ograniczenie emisji CO2 przez ciężarówki

Eurodeputowani powiedzieli rządom UE, że pierwsze w historii unijne normy emisji CO2 z samochodów ciężarowych muszą być bardziej ambitne niż te proponowane przez Komisję Europejską. Pełny Parlament Europejski głosował za obniżeniem emisji CO2 z ciężarówek o 20% do 2025 r. i co najmniej o 35% do 2030 r.

Parlament Europejski popiera ograniczenie emisji CO2 przez ciężarówki
Parlament Europejski popiera ograniczenie emisji CO2 przez ciężarówki

Zwiększone ambicje w zakresie celów redukcji emisji, a także cel dla sprzedaży samochodów ciężarowych o zerowej emisji, który może być egzekwowany, są bardzo pozytywnymi krokami. Jeśli Rada także je poprze, zmniejszą emisje gazów cieplarnianych i sprawią, że powietrze w miastach stanie się czystsze, a rachunki za paliwo dla firm będą niższe. Jednak przyjęte zobowiązania nie będą wystarczające, by sektor samochodów ciężarowych przyczynił się do osiągnięcia celów porozumienia paryskiego w stopniu odpowiadającym udziałowi sektora w światowych emisjach.

Proponowane przez posłów do PE podniesienie celu na rok 2025 przyniesie dodatkowe 14 000 euro oszczędności paliwa na każdą nową ciężarówkę w ciągu pierwszych pięciu lat w porównaniu z proponowaną przez Komisję redukcją o 15% [1]. Producenci samochodów ciężarowych będą też musieli osiągnąć cel w zakresie pojazdów o zerowej emisji, wynoszący 5% sprzedaży w 2025 r. Co najważniejsze, producenci, którzy nie osiągną celu, będą musieli osiągnąć wyższą efektywność paliwową w sprzedawanych przez nich ciężarówkach z silnikami wysokoprężnymi, podczas gdy udział aut bezemisyjnych większy niż 5% na oznaczać mniej rygorystyczny cel redukcji CO2 w pozostałych pojazdach.

Stef Cornelis, odpowiedzialny za czystsze samochody ciężarowe w organizacji Transport i Środowisko (T&E), powiedział: \"Posłowie do PE odegrali kluczową rolę w dążeniu do realizacji unijnych celów w zakresie ochrony klimatu i polityki transportowej. Kolejne pytanie brzmi, czy ograniczenie emisji i oszczędności paliwa, o które zabiega ponad 40 dużych przewoźników i przedsiębiorstw, w tym Carrefour, DB Schenker i IKEA, poprą również państwa członkowskie. Cel 5% sprzedaży pojazdów ciężarowych z zerową i niską emisją jest niezbędny, aby zapewnić rozwój tego segmentu rynku w Europie i zacząć odchodzić od diesli.

Silne poparcie biznesu jest również widoczne w takich firmach, jak Nestlé. Komentując głosowanie, Bart Vandewaetere, szef działu komunikacji korporacyjnej i relacji rządowych dla Nestlé w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, powiedział: \"Posiadanie bardziej wydajnych paliwowo ciężarówek pomoże nam jeszcze bardziej przyspieszyć redukcję emisji CO2 z transportu i dystrybucji.\" Jochen Thewes, dyrektor generalny giganta logistycznego DB Schenker, również wezwał do przyjęcia celu 20% do 2025 roku i silniejszego poparcia regulacyjnego dla ciężarówek o zerowej emisji [2].

Eurodeputowani zagłosowali również za przyjęciem przez UE programu corocznych badań i testów drogowych pojazdów podczas ich użytkowania. Dane dotyczące zużycia paliwa dostarczane przez producentów ciężarówek będą sprawdzane, aby upewnić się, że nie oszukują oni w procedurach testowych.

Stef Cornelis podsumował: \"Teraz to zależy od rządów krajów europejskich. Posłowie do PE wysłali im naprawdę silny sygnał, że chcą wysokich celów, a także, że są one możliwe do osiągnięcia. Dyskusje będą musiały przebiegać szybko, ale widać wolę do osiągnięcia efektów korzystnych dla wszystkich jeszcze podczas tej kadencji i przyjęcia rozwiązań idących dalej niż propozycje Komisji Europejskiej.\"

Posłowie głosowali 373 do 285 za poparciem wniosku Parlamentu i przekazali sprawozdawcy Basowi Eickhoutowi uprawnienia do rozpoczęcia bezpośrednich negocjacji (rozmów trójstronnych) z państwami członkowskimi, które wkrótce mają przyjąć swoje stanowisko.

Samochody ciężarowe nie podlegają jeszcze normom dotyczącym efektywności paliwowej, mimo że odpowiadają za 22% emisji z pojazdów, a jednocześnie stanowią mniej niż 5% aut na drogach. Tymczasem europejscy przewoźnicy wydają na ciężarówki średnio 32 000 euro rocznie. Podczas gdy Stany Zjednoczone, Japonia, Chiny i Kanada mają limity emisji CO2, efektywność paliwowa samochodów ciężarowych w Europie niewiele się poprawiła w ciągu ostatnich 20 lat.

 

Przypisy:

[1] Ocena skutków przeprowadzona przez Komisję Europejską, tabela 15. Dzięki redukcji emisji o 20% właściciel nowego pojazdu oszczędza 37 589 euro w ciągu pierwszych pięciu lat, ale o około 14 000 € mniej (23 438 €), jeśli cel wynosi 15% - tutaj.

[2] Artykuł w Tagesspiegel, 12 listopada 2018 - tutaj.

Przyjęte poprawki - tutaj.

Źródło: Transport&Environment

Poprzedni artykuł Następny artykuł