Transport

Ocena planu działań KE na rzecz czystych pojazdów

Pierwszą w historii strategię unijną na rzecz rozwiązania problemu emitujących zanieczyszczenia samochodów z silnikiem diesla Unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP Elżbieta Bieńkowska przekazała przedstawicielowi rumuńskiej prezydencji w Radzie UE w poniedziałek, 18 marca 2019, podczas „Forum branży motoryzacyjnej” w Krajowej, w Rumunii. Dokument oceniła międzynarodowa organizacja Transport&Environment.

Ocena planu działań KE na rzecz czystych pojazdów
Ocena planu działań KE na rzecz czystych pojazdów

„Program działań na rzecz ekologicznie czystych pojazdów” to pierwsza w historii propozycja zintegrowanej strategii unijnej, której celem ma być usunięcie z europejskich dróg schedy po skandalu „Dieselgate”, czyli trujących środowisko diesli. Komisja z wyprzedzeniem udostępniła program rządom państw członkowskich. Federacja T&E przygotowała briefing w oparciu o pozyskaną kopię ostatecznego projektu programu (przed jego publikacją).

Głównymi założeniami programu są: obowiązkowe wycofywanie brudnych diesli na terenie całej UE, a nie tylko w wybranych państwach członkowskich; zablokowanie importu zanieczyszczających powietrze pojazdów, chyba że wykazano, że zostały one oczyszczone; zagwarantowanie konsumentom rekompensaty niezależnie od tego, w którym państwie członkowskim mieszkają.

Jens Müller, koordynator ds. jakości powietrza z federacji zrzeszającej organizacje ekologiczne „Transport & Environment”, stwierdził: „Straciliśmy już ponad trzy lata, które powinniśmy byli poświęcić na walkę ze spuścizną skandalu „Dieselgate”, czyli 43 milionami wysokoemisyjnych diesli. Dobrze, że Komisja Europejska nie odpuszcza rządom. Niektóre z wiodących państw produkujących samochody w Europie – z Niemcami na czele – życzyłyby sobie, byśmy zapomnieli o nierozwiązanych problemach i skupili się na przekonywaniu konsumentów do zakupu nowszych, nieco mniej trujących diesli. Takie podejście nie rozwiąże jednak kryzysu zdrowia publicznego, a ponadto sprawi, że wiele brudnych diesli trafi na rynki biedniejszych części Europy\".

Rozwiązania są na wyciągnięcie ręki: Wysokoemisyjne diesle trzeba wycofywać na terenie całej UE, a nie tylko w wybranych krajach. Ponadto konieczne jest zablokowanie importu takich pojazdów, chyba że zostały one skutecznie oczyszczone. A producenci samochodów powinni dokładać się do „Funduszu czystego powietrza”, który wspomaga miasta na terenie UE w mierzeniu się z konsekwencjami „Dieselgate”.

 

Briefing w sprawie „Programu działań na rzecz ekologicznie czystych pojazdów”, Transport&Environment, j. polski – TUTAJ.

„Program działań na rzecz ekologicznie czystych pojazdów” (Roadmap towards clean vehicles), Komisja Europejska, j. ang. - TUTAJ.

„Działania UE od czasu dieselgate – przegląd od 2016 roku do teraz”, Komisja Europejska, j. ang. - TUTAJ.

Poprzedni artykuł Następny artykuł