Transport

Gdzie rzeczywiste cele?

Organizacja Transport i Środowisko (T&E) twierdzi, że zobowiązania dotyczące do zaprzestania emisji spalin przez samochody podjęte na szczycie klimatycznym COP26 nie zostaną zrealizowane bez faktycznych celów określonych w prawie.

Gdzie rzeczywiste cele?
Gdzie rzeczywiste cele?

Dzisiejsze zobowiązanie rządów do sprzedaży wyłącznie zeroemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r. musi być poparte rzeczywistymi celami określonymi w prawie, stwierdziła grupa organizacji ekologicznych Transport & Environment (T&E). „Postępowa koalicja" na konferencji klimatycznej COP26 zobowiązała się do zaprzestania sprzedaży zanieczyszczających samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r. na wiodących rynkach i do 2040 r. w innych miejscach. Jednak w obliczu braku poparcia ze strony Chin, USA, Niemiec i Francji, potrzeba będzie czegoś więcej niż niewiążącej deklaracji, aby oczyścić największe źródło zanieczyszczeń w transporcie, skomentowała T&E.

Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w T&E, powiedziała: "Plany elektryfikacji przemysłu samochodowego wyprzedzają decyzje regulatorów w kwestii działań na rzecz klimatu. Jednak nie uda się ich zrealizować bez faktycznego celu, jakim jest likwidacja emisji z samochodów najpóźniej do 2035 roku. USA i Europa, a zwłaszcza Niemcy i Francja, muszą być liderami."

Wielka Brytania zakończy sprzedaż ciężarówek z silnikiem diesla

Wielka Brytania ogłosiła dziś w oddzielnej deklaracji, że zakończy sprzedaż wszystkich nowych ciężarówek z silnikiem diesla w latach 2035-2040. T&E stwierdziło, że jeśli ta polityka zostanie wdrożona, będzie wiodąca na świecie i postawi Wielką Brytanię na czele peletonu do zaprzestania stosowania paliw kopalnych w pojazdach do 2050 roku.

Greg Archer, dyrektor T&E w Wielkiej Brytanii, powiedział: "Technologia umożliwiająca zasilanie ciężarówek bez spalania paliw dojrzewa, a koszty spadają. Stawiając Wielką Brytanię na czele peletonu nie tylko przyczyniamy się do rozwiązania kryzysu klimatycznego, ale także pomagamy oczyścić toksyczne powietrze w miastach, tworząc jednocześnie nowe firmy i miejsca pracy. Jest to rozwiązanie korzystne dla gospodarki i środowiska."

W najbliższych miesiącach rządy państw UE i posłowie Parlamentu Europejskiego podejmą decyzję w sprawie propozycji zakończenia sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. W przyszłym roku unijni prawodawcy rozważą również zwiększenie celów redukcji emisji CO2 przez samochody ciężarowe do 2030 r. oraz ustalenie celów na kolejne lata.

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł