Aktualności i archiwum Aktualności

Do 2030 roku UE potrzebuje 15 razy więcej publicznych ładowarek!

Nowe badanie przeprowadzone przez organizację badawczą i rzeczniczą Transport i Środowisko (T&E) pokazują, że jeśli Unia Europejska chce stać się neutralna klimatycznie do 2050 roku, to do 2030 musi w niej powstać około 3 milionów publicznych punktów ładowania dla 44 milionów pojazdów elektrycznych. To ponad 15 razy więcej niż 185 000 publicznych ładowarek dostępnych obecnie w UE - które wystarczają obecnej flocie pojazdów elektrycznych, ale po 2020 roku nie nadążą za rosnącym rynkiem.

Do 2030 roku UE potrzebuje 15 razy więcej publicznych ładowarek!
Do 2030 roku UE potrzebuje 15 razy więcej publicznych ładowarek!

Z analizy wynika, że aby sfinansować niezbędne ładowarki Europa potrzebuje 20 miliardów euro w ciągu najbliższych 11 lat, czyli średnio 1,8 miliarda euro rocznie, na prywatne i ukierunkowane inwestycje publiczne. To zaledwie 3% obecnych rocznych wydatków UE na infrastrukturę drogową. T&E twierdzi, że jest to okazja biznesowa, a współfinansowanie może pochodzić z europejskiego planu inwestycyjnego, który w ciągu następnej dekady wesprze 1 bilion euro zrównoważonych inwestycji w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.

T&E twierdzi, że priorytetowo musi być traktowane ładowanie aut w domu i w miejscu pracy, a między 20-30% ładowarek będzie musiało powstać na terenach mniej uprzywilejowanych i o mniejszym zaludnieniu, aby wszyscy mogli korzystać z pojazdów zeroemisyjnych.

Lucien Mathieu, analityk ds. transportu i e-mobilności z organizacji Transport i Środowisko, powiedział: „Zielony Ład dla transportu będzie możliwy tylko, jeśli będziemy dysponowali zeroemisyjną infrastrukturą. Oznacza to przeznaczanie pieniędzy na utworzenie sieci publicznych ładowarek, zwłaszcza w domu i pracy, a nie na budowanie kolejnych gazociągów. Do tej pory liczba punktów ładowania nadążała za popytem, ale nadchodzący skok w sprzedaży aut elektrycznych musi zostać wzmocniony poprzez znaczne rozszerzenie sieci ładowania.”

Nadchodzący przegląd unijnej dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych jest w ocenie T&E krytycznym momentem dla Komisji Europejskiej, aby pomóc kierowcom w płynnym ładowaniu aut w całej UE i ułatwić firmom włączenie się w falę elektryfikacji transportu. Dyrektywę musi być w tym roku poddana przeglądowi i powinna być przekształcona w regulację z ambitnymi celami, aby zapewnić szybkie i harmonijne wprowadzenie ładowarek w całej Europie.

Lucien Mathieu powiedział: „Przejście na samochody elektryczne stworzy okazję rynkową o wartości wielu miliardów euro dla europejskiego przemysłu, w zakresie funkcjonowania sieci, a także produkcji, instalacji i utrzymania publicznych ładowarek. UE musi zrobić wszystko, co w jej mocy, aby walczyć z kryzysem klimatycznym, wspierając jednocześnie miejsca pracy w Europie.”

Analiza T&E opiera się na nowej metodzie określania podaży dla publicznej infrastruktury ładowania, którą opracowano, aby pomóc organom regulacyjnym w ustaleniu celów i wskazaniu, ile publicznych ładowarek będzie potrzebnych.
Transport należy do największych problemów klimatycznych w Europie. Jest źródłem ponad jednej czwartej (27%) całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Samochody emitują 44% emisji CO2 z transportu, a ich wpływ wciąż rośnie. Aby zrealizować cele Europejskiego Zielonego Ładu, UE będzie musiała do 2030 roku osiągnąć 40% udziału aut zeroemisyjnych w produkcji nowych samochodów, a ostatni samochód z silnikiem spalinowym będzie musiała sprzedać najpóźniej do 2035 roku.

 

Źródło: Transport & Environment

Więcej informacji: Lucien Mathieu, analityk ds. transportu i e-mobilności, lucien.mathieu@transportenvironment.org

Poprzedni artykuł Następny artykuł