Transport

Ciężarówki łamią limity emisji spalin UE w testach drogowych

Testy drogowe wykazały, że nawet niektóre z najnowszych ciężarówek jeżdżących po drogach Europy nadal przekraczają limity emisji spalin obowiązujące w UE. Sprzeciw przemysłu motoryzacyjnego wobec nowej normy emisji spalin może doprowadzić do tysięcy możliwych do uniknięcia przedwczesnych zgonów.

Ciężarówki łamią limity emisji spalin UE w testach drogowych
Ciężarówki łamią limity emisji spalin UE w testach drogowych

Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Techniczny w Grazu na zlecenie T&E wykazały, że emisje podczas jazdy w miastach były szczególnie alarmujące, z wysoce toksycznymi tlenkami azotu (NOx) co najmniej dwukrotnie przekraczającymi obecnie obowiązujące normy.

Testy ciężarówki IVECO z silnikiem wysokoprężnym do transportu dalekobieżnego wykazały poważne uchybienia w zakresie zgodności z obowiązującymi, stosunkowo łagodnymi limitami emisji "Euro 6". W oficjalnych testach, ciężarówka przekroczyła limit emisji NOx na drodze o 11%.

 

Podczas jednego z testów jazdy miejskiej doszło do awarii systemu kontroli emisji NOx - osprzętu w układzie wydechowym, w wyniku czego emisja NOx była 11-krotnie wyższa od obowiązującej normy.

Anna Kraińska, inżynier ds. emisji w T&E, powiedziała: "Te wyniki są potępiającym oskarżeniem normy emisji spalin, która pozwala ciężarówkom napędzać kryzys związany z zanieczyszczeniem powietrza. Aby zwalczać astmę, choroby serca i nowotwory, należy pilnie ograniczyć wszelkie zanieczyszczenia pochodzące z pojazdów ciężarowych z silnikiem diesla. Wraz z jasną strategią osiągnięcia 100% sprzedaży pojazdów o zerowej emisji dla większości typów ciężarówek do 2035 r., potrzebujemy ambitnej nowej normy emisji UE dla pojazdów ciężarowych, która ma zostać wdrożona do 2025 roku, by zastąpić przestarzałą normę Euro VI uzgodnioną ponad dekadę temu."

Toksyczne zanieczyszczenia pochodzące z transportu drogowego stanowią poważny problem dla zdrowia publicznego - każdego roku 50 000 osób w Europie umiera przedwcześnie z powodu samego tylko zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu (NO2). Transport drogowy pozostaje największym źródłem emisji NOx w Europie. Wyniki badań pojawiają się krótko po nowych wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia dla NO2, które są o 75% niższe od obecnej normy obowiązującej w UE.

Pojazdy ciężarowe stanowią zaledwie 2,4% pojazdów drogowych w UE, ale mogą przyczyniać się do 40% całkowitej emisji NOx. Szczególnie niepokojące jest to, że podczas testów ciężarówka miała szczególnie wysokie emisje NOx na terenie miejskim, w testach odtwarzających typowy przejazd z dostawą do supermarketu i jazdę z niską prędkością typową dla miast, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest często najgorsze.

Ambitny nowy standard emisji dla wszystkich pojazdów mógłby zmniejszyć całkowitą emisję NOx w UE o 4,2 mln ton do 2050 roku i zapobiec 35 000 przedwczesnych zgonów. T&E wzywa do wdrożenia czterech kluczowych zaleceń:

- Zmniejszenie norm emisji do najniższych technicznie możliwych poziomów;

- Uregulowanie wszystkich substancji zanieczyszczających, które są szkodliwe dla zdrowia ludzkiego i środowiska oraz mogą być skutecznie regulowane w rurze wydechowej (w pojeździe);

- Usprawnienie testowania, homologacji i certyfikacji pojazdów, aby mieć pewność, że autobusy i ciężarówki spełniają limity emisji zawsze i wszędzie, gdzie jeżdżą;

- Zapewnienie, że standardy emisji są przestrzegane przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Oczekuje się, że Komisja Europejska opublikuje propozycję nowej normy emisji Euro VII dla pojazdów ciężarowych do końca 2021 roku. Obecnie analizuje ona zalecenia niezależnych ekspertów ds. emisji, Consortium for Ultra Low Vehicle Emissions (CLOVE), które zaproponowało środki oparte na tym, co jest technicznie osiągalne.

Anna Kraińska powiedziała: "Nowa unijna norma emisji jest pilnie potrzebna, aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z ciężarówek i autobusów. Jednak intensywna opozycja ze strony przemysłu motoryzacyjnego, który przedkłada zysk nad ludzi, może doprowadzić do tego, że Komisja Europejska zaproponuje słabą normę, która w niewielkim stopniu przyczyni się do ograniczenia emisji. Byłaby to katastrofa dla czystego powietrza i ludzkiego zdrowia."

 

Rezultaty testów (w języku angielskim) - TUTAJ

Źródło: T&E

Poprzedni artykuł Następny artykuł